top of page

Artrit (Eklem İltihabı) ve Kaçınılması Gereken Yiyecekler


Artrit
Artrit

Artrit, eklemlerinizdeki kronik iltihaplanmayı içeren yaygın bir sağlık durumudur. Türüne bağlı olarak eklemlerde, kemiklerde ve diğer vücut kısımlarında ağrı ve hasara neden olur.


Enflamatuar olmayan osteoartrit en yaygın olanıdır - ancak 100'den fazla türü vardır. Aslında, erkeklerin% 40'ına ve kadınların% 47'sine yaşamları boyunca osteoartrit teşhisi konabilir.


Bu arada, romatoid artrit (RA) ve psoriatik artrit, otoimmün hastalıklar olarak kabul edilen enflamatuar durumlardır. Gut, başka bir yaygın inflamatuar artrit türüdür.


Araştırmalar, belirli yiyecek ve içeceklerin ortadan kaldırılması gibi diyet müdahalelerinin, enflamatuar artrit ve osteoartritli kişilerde semptom şiddetini azaltabileceğini ve genel yaşam kalitelerini artırabileceğini gösteriyor.

Artritiniz varsa kaçınmanız gereken 7 yiyecek ve içecek

1. Şeker tüketimi: Ne olursa olsun şeker alımınızı sınırlamalısınız, ama özellikle artritiniz varsa. Eklenmiş şekerler, şekerleme, soda, dondurma ve barbekü sosu gibi daha az belirgin olan diğer birçok gıdada bulunur.


Romatoid artritli 217 kişide yapılan bir araştırma, 20 gıda arasında, şekerle tatlandırılmış soda ve tatlıların RA semptomlarını kötüleştirdiği en sık bildirilenler olduğunu belirtti.


Dahası, şekerli içecekler artrit riskinizi önemli ölçüde artırabilir.


Örneğin, 20-30 yaş arasındaki 1.209 yetişkinin katıldığı bir çalışmada, fruktozla tatlandırılmış içecekleri haftada 5 kez veya daha fazla içenlerin, fruktozla tatlandırılmış içecekleri çok az tüketen veya hiç tüketmeyenlere göre artrit olma olasılığı 3 kat daha yüksekti.


Ayrıca, yaklaşık 200.000 kadında yapılan büyük bir araştırma, düzenli olarak şekerli soda alımını RA riskinin artmasıyla ilişkilendirdi.


2. İşlenmiş ve kırmızı etler: Bazı araştırmalar kırmızı ve işlenmiş eti iltihapla ilişkilendirir ve bu da artrit semptomlarını artırabilir. Tersine, kırmızı eti dışlayan bitki bazlı diyetlerin artrit semptomlarını iyileştirdiği gösterilmiştir.


3. Gluten içeren yiyecekler: Gluten, buğday, arpa, çavdar ve tritikale'de (buğday ve çavdar arasında bir çaprazlama) bulunan bir protein grubudur. Bazı araştırmalar onu artan iltihaplanma ile ilişkilendirir ve glutensiz kalmanın artrit semptomlarını hafifletebileceğini öne sürer. Dahası, çölyak hastalığı olan kişilerde RA geliştirme riski daha yüksektir.


4. Yüksek oranda işlenmiş gıdalar: Fast food, kahvaltılık gevrek ve unlu mamuller gibi aşırı işlenmiş ürünler tipik olarak rafine tahıllar, ilave şeker, koruyucular ve diğer potansiyel olarak enflamatuar bileşenlerde yüksektir ve bunların tümü artrit semptomlarını kötüleştirebilir.


Bu nedenle, işlenmiş gıdalar genel sağlığınızı kötüleştirebilir ve diğer hastalıklara yakalanma riskinizi artırabilir.


5. Alkol: Alkol, artrit semptomlarını kötüleştirebileceğinden, enflamatuar artriti olan herkes alkolü kısıtlamalı veya önlemelidir.


Çalışmalar ayrıca alkol alımının gut ataklarının sıklığını ve şiddetini artırabileceğini göstermiştir.


6. Bazı bitkisel yağlar: Omega-6 yağlarında yüksek ve omega-3 yağlarında düşük diyetler, osteoartrit ve romatoid artrit semptomlarını kötüleştirebilir.


Bu yağlar sağlık için gereklidir. Bununla birlikte, çoğu Batı diyetinde omega-6'nın omega-3'e dengesiz oranı iltihabı artırabilir.


Yağlı balıklar gibi omega-3 açısından zengin yiyeceklerin alımını artırırken, bitkisel yağlar gibi omega-6 yağ oranı yüksek yiyeceklerin alımını azaltmak, artrit semptomlarını iyileştirebilir.


7. Tuz oranı yüksek yiyecekler: Tuzu azaltmak, artritli insanlar için iyi bir seçim olabilir. Tuz içeriği yüksek yiyecekler arasında karides, konserve çorba, pizza, belirli peynirler, işlenmiş etler ve diğer birçok işlenmiş ürün bulunur.


İlginç bir şekilde, araştırmacılar, yüksek sodyum alımının, inflamatuar artrit gibi otoimmün hastalıklar için bir risk faktörü olabileceğini öne sürdüler.

bottom of page