Reklamların çocuklar ve gençler üzerinde kalıcı bir etkisi olabilir. Genç zihinleri etkileyebilir ve çeşitli fiziksel ve zihinsel komplikasyonlara yol açabilirler.
Çocuğunuzun reklam izlemesini tamamen engelleyemeyebilirsiniz, ancak olumsuz etkiyi en aza indirmek için her zaman onu eğitebilir ve belirli kurallar koyabilirsiniz. Reklamların çocuklar üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini anlamak ve ebeveyn olarak neler yapabileceğinizi öğrenmek önemlidir.
Reklamın çocuklar üzerindeki olumsuz etkileri
Amerikan Psikoloji Derneği'ne göre, ortalama bir çocuk yılda 40.000'den fazla TV reklamına maruz kalıyor. Araştırmalar ayrıca çocukların bir reklama bir kez maruz kaldıktan sonra içeriği hatırlayabildiğini ve ürünü satın alma arzusunu ifade edebildiğini göstermektedir.
Bu nedenle, reklamların çocuklar üzerindeki etkisini anlamak zorunludur. Reklam izlemenin olumsuz etkileri olumlu yönlerinden ağır bassa da, tüm reklamlar kötü değildir ve bazıları çocukları olumlu yönde etkileyebilir.
İlk olarak, reklamların çocuklar üzerindeki olumsuz etkilerini ele alalım.
1. Satın alma kararlarını etkiler
Araştırmalar, çok fazla televizyon izleyen çocukların daha fazla oyuncak veya başka ürün talep etme olasılıklarının yüksek olduğunu gösteriyor. Çocuklar ergenliğe kadar reklamları pazarlama mesajları olarak tanımlayamazlar, yani bu mesajları ve abartıları gerçekler olarak algılayabilir ve bu ürünleri satın almayı talep edebilirler.
2. Yeme bozukluklarına neden olur
Reklamlar, güzellik ürünlerini tanıtmak için genellikle genç ve güzel kadınları kullanır. Sadece açık tenli kadınları kullanmak bir norm haline geldi ve açık tenlinin güzel ve toplumda kabul edilebilir olduğu klişesini yarattı. Benzer şekilde, bazı reklamlar, ince bir vücudun sağlıklı ve güzel olduğu klişesini sürdürür. Bu tür reklamlar, çocukları dış görünüşleri konusunda bilinçlendirebilir ve olumsuz bir beden imajı geliştirebilir. Bunlar anoreksiya gibi yeme bozukluklarına da yol açabilir.
3. Materyalist duygular geliştirir
Sürekli reklam bombardımanı çocuğunuzun hayatının her anını belirleyebilir ve siz farkına varmadan, kendilerini kim oldukları için neye sahip oldukları ve neye sahip olmadıkları ile tanımlamaya başlayabilirler. Bu kişilik değişikliği hayatlarında bir boşluk yaratabilir ve onu materyalist şeylerle doldurmaya çalışabilirler.
4. Çocukları tehlikeli davranışlar yapmaya teşvik edebilir
Reklamlar genellikle tüketicileri çekmek ve onların ilgisini çekmek amacıyla yanlış iddialar veya abartılı içerik içerir. Saf olan çocuklar bunların doğru olduğuna inanabilir ve evde tehlikeli gösterileri taklit etmeye çalışabilirler. Bunlara yasal bir mesaj eşlik etse de, genellikle reklamların ihtişamı ve şovunun gölgesinde kalıyorlar.
5. Obeziteye neden olur
Çocukluk çağı obezitesinin arkasındaki katkıda bulunan faktörlerden biri reklamdır. ABD Gıda Politikası ve Obezite Merkezi'ne göre, gıda şirketleri her yıl TV reklamlarına yaklaşık 11 milyar dolar harcıyor. Ayrıca Brezilya'da yapılan bir araştırma, çocuklara yönelik reklamların %50'sinin yiyeceklerle ilgili olduğunu ve bunların %80'inin şeker, yağ ve tuz içeriği yüksek sağlıksız yiyecekler olduğunu ortaya koymuştur. Reklamlar, belirli bir içeceği veya fast food tüketmenin çocukları başarılı veya mutlu ettiğine dair yanlış bir düşünce sunar.
Bu tür reklamların etkisi altında, çocuklar daha fazla sağlıksız gıda satın almayı talep etme eğilimindedir ve bu da obeziteye yol açar.
6. Olumsuz duygular geliştirir
Reklamlar genellikle bir ürünün diğerlerinden ne kadar üstün veya daha iyi olduğunu göstermek için ürünlerle alay eder veya bunları karşılaştırır. Çocuklar bu reklamlardan etkilenebilir ve kendilerini yaşıtlarıyla karşılaştırmaya ya da diğerlerinden üstün ya da aşağı olduklarına inanmaya başlayabilirler. Böyle bir davranış öz güveni azaltabilir ya da onları diğerlerinden üstün hissettirecektir.
7. Dürtüsel satın almayı tetikler
Markalar, genellikle kullanıcıların ürünlerini satın alması için ikna edici bir niyetle reklamlar oluşturur. Çocuklar bu reklamları tekrar tekrar izleyerek, ürüne ihtiyaçları olmadığında bile anlık satın alma yoluna gidebilirler.
8. Markalı ve pahalı şeyleri sevmelerini sağlar
Reklamların etkisi altında çocuklar, lüks ve markalı giysiler, ayakkabılar ve diğer ürünler için bir beğeni geliştirebilir. Aynı fayda düzeyinde ürünler sunan ancak reklamlarda yer almayan diğer markalara karşı bile bir umursamazlık geliştirebilirler.
9. Şiddeti ve saldırgan düşünceleri kışkırtır
Bazı reklamlar yetişkinlere yönelik şiddet içeren ve saldırgan içerik içerebilir. Ancak çocuklar bunları izlediğinde, onları yanlış yorumlayabilir ve akranlarını veya kardeşlerini zorbalığa veya küçük düşürmeye başvurabilirler. Erken çocuklukta gelişen bu tür olumsuz davranışlar, yetişkinlikte onlarla birlikte kalabilir.
Reklamların çocuklar üzerindeki olumlu etkileri
Reklamlar ayrıca çocuklara farklı şekillerde fayda sağlayabilir. İşte reklamların çocuklar üzerindeki birkaç olumlu etkisi.
Reklamlar, çocukların pazardaki çeşitli yeni ürünler ve yenilikler hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olur.
Hijyen alışkanlıklarını, diş hijyenini vb. teşvik eden anlamlı reklamlar, çocuklara iyi alışkanlıklar kazandırmaya yardımcı olabilir .
Yaşlılara yardım etmek ve su tasarrufu yapmak gibi güçlü mesajlar içeren reklamlar çocukları olumlu yönde etkileyebilir ve onlara sorumluluk duygusu verebilir.
Bazı reklamlar yol güvenliği, tütün ve alkol tüketiminin riskleri vb. hakkında farkındalık yaratır. Bu tür reklamlar çocukları bu tür faaliyetlerin tehlikeleri konusunda eğitir ve uyarır.
Bazı reklamlar ayrıca çocukları sağlıklı beslenmeye ve düzenli egzersiz yapmaya yönlendirmeye yardımcı olur.
Eksileri artılarından ağır bassa da, sistematik bir yaklaşım izleyerek ve çocuğunuzun reklamlara maruz kalmasını sınırlayarak durumu tersine çevirebilirsiniz.
Ebeveynler ne yapabilir?
Ebeveynler, reklamların çocuklar üzerindeki zararlı etkilerini ortadan kaldırmada kilit bir rol oynamaktadır. Çocuklarının zihinlerinin etkilenmesini engellemek onların elindedir. Günümüzde, reklamlar televizyonla sınırlı değil, internete, online oyunlara ve hatta okul kitaplarına ve malzemelerine nüfuz ediyor. Bu nedenle, ebeveynlerin çok dikkatli olmaları ve çocuklarının reklamlara maruz kalmasını sınırlamaları gerekir.
Yapılacak ilk ve en önemli şey, televizyon izleme sürelerini sınırlamaktır. Ekran başında geçirdikleri süreyi sınırlayın ve ne pahasına olursa olsun öngörülen sürenin ötesine geçmesine izin vermeyin.
Onları dışarı çıkıp arkadaşlarıyla günde bir veya iki saat oynamaya teşvik edin. Bu, akıllarını internetten ve reklamlardan uzaklaştırmaya yardımcı olacaktır.
Da Vinci Learning, Discovery ve Animal Planet gibi eğitim kanallarını tanıtın ve onları daha sık izlemeye teşvik edin.
Onlar televizyon seyrederken yanlarında oturun. Bu şekilde, onları iyi ve kötü içerik arasında ayrım yapmaları için açıklayabilir ve eğitebilirsiniz.
Bir çocuk bir reklamı izledikten sonra belirli bir ürünü talep ettiğinde, teslim olmak yerine, onlara reklamın kötü etkilerini ve onları nasıl etkilediğini açıklamanız ve göstermeniz gerekir.
Çocuklarınız gençlik yıllarına giriyorsa, onları alkol ve tütün tüketmenin kötü etkileri konusunda eğitin.
Çocuklar paranın değerini anladıklarında, yanıltıcı reklamlara ilgi duymayabilirler.
Kommentare