top of page

Hamilelikte Ödem Nasıl Atılır?

Hamilelikte Ödem Neden Olur?
Hamilelikte Ödem Neden Olur?

Hamilelikle birlikte vücudun bazı bölgelerinde meydana gelen şişlikleri ifade eden ödem, bu süreçten geçen her kadın için rahatsızlık ve endişe kaynağı haline gelebiliyor. Ancak ödemin kaynaklarına inerek vücuttaki bu şişkinlikleri hafifletmek mümkün! Nasıl mı?


Hamilelik, bir kadın için eşsiz bir süreç olsa da bazı olumsuz ve sıkıntılı bedensel değişiklikleri de beraberinde getirebiliyor. Bunun sebepleri ise gebelik esnasında meydana gelen fiziksel, hormonal ve ruhsal değişimler. Elbette tüm bunlar, hamileliğin olağan seyri içerisinde gayet beklendik durumlar. En basit haliyle şişlik olarak bilinen ödemin ise hamilelikte en sık karşılaşılan problemler arasında liste başlarında olduğunu söylemek mümkün.


Hamilelikte ödem hakkında sıkça sorulan sorular üzerinden ödemin nedenleri ve ödem atma yollarıyla ilgili bilgi edinmeye hazır mısınız?

Hamilelikte Ödem Neden Olur?

Hamilelik döneminde, günden güne gelişmekte olan bebeğinize uyum sağlamak için vücudunuzdaki sıvı oranında artış meydana geliyor. Kan, plazma ve su içeren bu ekstra sıvıların büyük kısmı, hamilelik süreci içerisinde vücudunuz tarafından fetüsün ihtiyaçlarını karşılamak, büyümesine ve gelişmesine katkı sağlamak için kullanılıyor.


Üretilen bu ekstra sıvılar aynı zamanda pelvik kaslar ile dokuların doğuma hazır hale gelmesine de yardımcı oluyor. Kullanılmayan fazla sıvılar ise dokuların içinde birikerek başta ayaklar olmak üzere eller, parmaklar ve yüz bölgesinde kademeli olarak hafif şişkinlikler görülmesine neden olabiliyor.


Ulusal bir sağlık kuruluşu olan Amerikan Hamilelik Derneğinin verdiği bilgilere göre, hamilelikte vücut gelişmekte olan fetüsün gereksinimlerini cevapsız bırakmamak adına yaklaşık yüzde 50 daha fazla sıvı üretiyor. Üretilen bu ekstra sıvılar ise hamilelikte alınan kiloların yaklaşık yüzde 25’ini oluşturuyor.

Hamilelikte Ödem Belirtileri Nelerdir?
Hamilelikte Ödem Belirtileri Nelerdir?

Hamilelikte ödem belirtileri, vücudun el ve ayak gibi belirli bölgelerinde, bilhassa yer çekiminden en çok etkilenen alt bedende görülen kademeli şişlikler olarak tanımlanıyor. Dolayısıyla büyüyen karnınızla birlikte el ve ayaklarınızın da şişerek büyüdüğünü görmenin, hamilelikte ödemin en ayırt edici belirtilerinden olduğu söylenebilir. Yani vücudunuzda ödem belirtileri ortaya çıkmaya başladığı zaman topuklu ayakkabılarınız ve en sevdiğiniz yüzüklerinize bir süreliğine veda etmek zorunda kalabilirsiniz.

Hamilelikte Ödem Nerelerde Olur?

Ödem, hamilelik süresi boyunca başta ayaklarınız olmak üzere bacaklarınız, el ve ayak bileklerinizde ortaya çıkabilir. Özetle, vücudunuzun yer çekiminden en çok etkilenen uzantılı bölgelerinde ortaya çıkabilir.

Hamilelikte Ödem Neyin Belirtisidir?

Hamileliğin ileriki safhalarında doğal olarak gelişen ödem, aslında sadece bebeğin anne karnında büyüyüp gelişmeye devam ettiğini gösteren belirtilerden biri. Bu nedenle ödem oluşumu çoğu durumda endişelenmeyi gerektirmiyor. Bebek geliştikçe, onun ihtiyaçlarına yönelik artan kan vb. sıvılarla bebeğin rahimde oluşturduğu baskı sonucunda özellikle ayak ve bacaklarda ödem oluşmaya başlıyor.

Hamilelikte Kaçıncı Ayda Ödem Başlar?

Hamile kadınların vücutlarındaki sıvı birikiminden ve hormonlarından kaynaklanan vücut şişliklerine dair şikayetleri, gebeliğin ilerleyen aylarında gittikçe artıyor. Özellikle gebeliğin ikinci ve üçüncü 3 aylık dönemlerinde yükselen kan oranı ve bebeğin büyüyen boyutunun artırdığı baskı, ödemin her ay daha fazla belirginleşmesine sebep olabiliyor. Hamilelikte ödemin en sık görüldüğü aylar ise son 3 aylık periyod oluyor.

Hamilelikte Ödem Atmak için Ne Yapmalı?

Hamilelikte ödem normal ve beklenen bir durum. Ancak her ne kadar olması gerektiği şekilde ortaya çıksa da bu şişlikler anne adayları için hayat kalitesini düşürebilecek kadar rahatsızlık verici olabiliyor. Vücuttaki ödemi azaltmak ve ödemin neden olduğu olumsuzlukları minimuma indirmek içinse uygulanabilecek bazı yöntemler var!

  1. Gün boyunca ayaklarınızda biriken ödemi hafifletmek için belirli aralıklarla uzanarak dinlenmek çok önemli! Bu esnada ayaklarınızın altını yastık benzeri bir nesneyle destekleyerek ayaklarınızı kalp seviyesinden yüksekte tutmanız, şişkinliklerin azalmasına yardımcı olabilir.

  2. Sıcaklık ödemi artırabileceğinden, çok sıcak havalarda dışarı çıkmaktan ve güneş altında uzun süre kalmaktan kaçınmanız gerekiyor.

  3. Vücutta birikerek ödeme neden olan fazla sıvıları atmak için bol bol su içmeyi de ihmal etmemelisiniz.

  4. Bir uzmandan destek alarak yüzme ve yoga gibi egzersizler yapmak da ödemi azaltmanıza yardımcı olabilir.

  5. Hamilelik döneminde ödem yapıcı tuzlu yiyecek ve kahve gibi kafein içeren içeceklerden uzak durmalısınız.

  6. Ayak bileklerinizi saran sıkı çoraplar giymemeye özen göstermelisiniz. Bunun yerine vücuttaki kan dolaşımını artırarak ödemi azaltmayı destekleyecek varis çoraplarını kullanmayı tercih edebilirsiniz.

  7. Hamilelik döneminde ayakkabı tercihi de oldukça önemli! Yüksek topuklu ayakkabılar yerine ayağınızı rahat ettirecek şekilde tasarlanmış ortopedik ayakkabıları kullanabilirsiniz.

Hamilelikte Şişlik ve Ödem Nasıl Geçer?
Hamilelikte Şişlik ve Ödem Nasıl Geçer?

Ödem ve buna bağlı olarak vücutta belirli alanlarda oluşan şişlikler, gebelik esnasında anne adayının bedeninde meydana gelen doğal değişimlerin bir sonucu! Bu nedenle, bütün vücut sisteminin dünyaya gelecek bir mucizeye göre şekillendiği hamilelik döneminde ödemi tamamen geçirmek ya da ortaya çıkmasını bütünüyle engellemek mümkün değil. Ancak ödem, belirli noktalara dikkat ederek daha hafif seyredebiliyor.


Bunun yanı sıra, ödemin etkilerinin tamamen kaybolması için doğumun ardından belirli bir süre geçmesi gerekiyor. Böylece hamilelik esnasında vücutta biriken fazla sıvılar, terleme ve idrar vesilesiyle dışarı atılmaya başlıyor. Buna rağmen bazı şişliklerin tamamen geçmeme ihtimali olduğunu da unutmamak gerekiyor.

Hamilelikte Ödem Yapan Yiyecekler Nelerdir?

Ödemin beslenme tarafındaki başlıca sebebini tuz tüketimi oluşturuyor. Bu yüzden hamilelikte tuz tüketimini sınırlamak ve yoğun tuz içeren paketli gıdalar, cips gibi fast food içeren ürünler tüketmemek gerekiyor. Ayrıca yemeklere ekstra tuz ilave edilmesi de tavsiye edilmiyor.

Hamilelikte Ödem Atan Yiyecekler Neler?

Hamileliğin getirdiği değişiklikler, anne adayının beslenmesine özellikle önem göstermesini gerektiriyor. Yeterli ve dengeli beslenme, bebeğin anne karnında ideal gelişim sürecini sürdürmesini sağlamanın yanı sıra anne adayının bedeninde meydana gelen bazı olumsuz fizyolojik değişimlerin de hafifletilmesine yardımcı oluyor.


Bu değişimler arasında hayat kalitesini bir hayli etkileyen ödem de var! Ödemin bir sonucu olarak vücutta biriken fazla sıvıları atmak içinse potasyumdan ve proteinden yana zengin bir diyet programı uygulanması tavsiye ediliyor. Bu doğrultuda beslenmede muhakkak bulunması gereken gıdalardan bazıları şöyle sıralanabilir:

  1. Yumurta

  2. Kırmızı et

  3. Balık

  4. Tavuk

  5. Muz

  6. Avokado

  7. Kuru baklagiller

Unutmayın; hamilelerin, gün içerisinde en az 8 ila 10 bardak su içmesi öneriliyor!

Hamilelikte Şişkinlik ve Ödem Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Hamilelikte ödemle alakalı henüz cevaplanmamış sorularınız mı var? O halde merakınızı gidermek için aşağıdaki sorulara da bir göz atın!


Hamilelikte Ödemin Bebeğe Zararları Neler?

Hamileliğin son aylarında görülmesi beklenen ödem, kademeli olarak geliştiğinde hem anne adayı hem de bebek için bir tehdit oluşturmuyor. Ancak buradaki kritik noktayı gözden kaçırmamak gerekiyor. Çünkü bir anda ortaya çıkan ve alınan önlemlere rağmen geçmeyen ödem, hamilelikte görülme sıklığı az da olsa derin ven trambozu ve preeklampsi şüphesi doğurabiliyor.


Hamilelikte Ödem Tehlikeli midir?

Normal bir hamilelik sürecinin bilhassa son 3 ayında görülme sıklığı artan ödem, pek çok hamile kadın için doğal bir olay olarak ortaya çıkıyor ve endişelenmeyi gerektirmiyor. Ancak burada esas dikkat edilmesi gereken noktayı, ödemin vücutta nasıl ve ne kadar ortaya çıktığı oluşturuyor.


Hamilelikte doğal olarak oluşan ödemin yavaş yavaş ve kademeli şekilde ortaya çıkması gerekiyor. Bu durumda ödem, özellikle gün sonunda ve ayak bölgesinde daha belirgin hale geliyor. Ödemi azaltmaya yönelik yöntemler uygulandığında ise şişliklerin hafiflemesi gerekiyor. Aynı zamanda şişlik oranının her iki el, ayak, bacak veya ayak bileğinde benzer seviyede olmasına da çok dikkat etmek gerekiyor.


Ödemin beklenenden farklı olarak ani geliştiği, ödem attırıcı yöntemlere rağmen hafiflemediği, şişlik düzeyinin birbirlerinden farklı olduğu, ödemli bölgede ısı artışı gibi olağandışı hisler meydana geldiği durumlarda muhakkak hekime başvurmak kritik derecede önem taşıyor.

Comments


bottom of page