top of page

Sınav Kaygısı Nedir? Sınav Stresini Nasıl Yönetebiliriz?


Sınav Stresi Neden Yaşanır? Nasıl Yönetebiliriz?
Sınav Stresi Neden Yaşanır? Nasıl Yönetebiliriz?

Sınavlar mı yaklaşıyor? Bazen sınavların baskısı sizde stres yaratabilir. Stres, baskıya verdiğiniz tepkidir ve küçük bir miktar baskı, sınav süresi boyunca odaklanmanızı sağlamak için faydalı olsa da, çok fazla çalışmanız imkansız hale gelebilir.


Sınav stresi yaşıyorsanız, o anda öyle hissetmeseniz bile kendinize bunun hayatınızın yalnızca küçük bir parçası olduğunu hatırlatmanız önemlidir.

Sınav stresi nasıl bir duygu?

Sınav stresinin belirtileri şunları içerebilir:

  • arkadaşlarınızla ve keyif aldığınız aktivitelerle bağınızı kaybetmek

  • karamsar, moralsiz veya bunalmış hissetmek

  • karar vermede zorluk yaşamak

  • iştahınızı kaybetmek veya aşırı yemek yemek

  • kötü uyuyor ve yataktan çıkmakta zorlanıyorsunuz

  • çalışmaya başlamak için motive olmakta zorluk

  • gergin kaslar veya baş ağrıları

  • terli eller veya midenizde kelebekler uçuşması hissi

  • hızlı kalp atışı veya hasta hissetme

  • kıpırdama, tırnak yeme veya diş gıcırdatma

  • kafanızın karıştığını hissetmek veya testler sırasında zihninizin boşaldığını hissetmek.

Bu belirtiler, özellikle sınav zamanlarında hayattan ne kadar keyif alacağınızı etkileyebilir.

Neden sınav stresi yaşarsınız?

Sınav stresi normaldir ve çok yaygındır. Bunu yaşayabilirsiniz çünkü:

  • sınavda ne kadar başarılı olacağınız konusunda endişeleniyorsunuz

  • ne okuduğunu anlamakta zorlanıyorsun

  • hazırlıksız hissediyorsunuz veya ders çalışmak için zamanınız olmadı

  • bir sınav için büyük miktarda bilgiyi öğrenmeniz ve hatırlamanız gerekir

  • sınavlarda her zaman bir belirsizlik unsuru bulunur

  • başka bir kursa veya kariyer yoluna girebilmek için belirli bir sınav sonucuna ihtiyacınız var

  • başarılı olmanız için ailenizin baskısını hissediyorsunuz

  • hayatınızın başka bir bölümünde stres yaşıyorsunuz.

Sınav stresini yönetmek

Çalışma fikirleri

  • İhtiyacınız olan her türlü malzemeye kolayca erişebileceğiniz, temiz ve sessiz bir çalışma alanınız olsun.

  • Sınavın tam olarak neleri içerdiğini öğrenin; ne bekleyeceğinizi anlamanıza yardımcı olması için bakabileceğiniz geçmiş sınav kağıtları var mı?

  • Ne bekleyeceğiniz veya neyin test edileceği konusunda emin değilseniz öğretmeninize sorun.

  • Bilgileri görsel olarak düzenlemenize yardımcı olacak bir diyagram olan bir ' zihin haritası ' oluşturun. Fikirleri toplamak ve düşünceleri özetlemek için kullanın ve önemli bağlantıları hatırlamanıza yardımcı olması için parlak renkler kullanın.

  • Her çalışma döneminde neleri ele almak istediğinize dair net bir plan yapın. Bunu küçük görevlere bölün ve her seferinde tek bir görev üzerinde çalışın, böylece çok bunaltıcı hissetmezsiniz.

  • Bir şeyler içmek veya bir şeyler içmek için yaklaşık 5 dakikalık düzenli kısa molalar verin.

  • Bir arkadaşınızdan veya ailenizden yardım isteyin. Bazen birisinin önemli noktaları özetlediğinizi duyması veya sözlü sunum üzerinde pratik yapması yararlı olabilir.

Çalışmanıza yardımcı olacak pratik fikirler

  • Makul bir saatte yatın, düzenli yemek yiyin, eğlenmeye ve egzersiz yapmaya zaman ayırın.

  • Enerji içeceklerini, kahveyi veya diğer uyarıcıları azaltın; bunlar sizi tedirgin edebilir; onun yerine su iç.

  • Yemek yediğinizde rahatlayın ve kendinize zaman tanıyın.

  • Abur cuburdan kaçının; ani bir enerji patlaması sağlar ve bu enerji kaybolarak kendinizi yorgun hissetmenize neden olur.

  • Dengeli bir diyet uygulayın.

  • En sevdiğiniz TV programının bir bölümünü izlemek veya koşuya çıkmak gibi çalışma hedeflerinize ulaştığınızda kendinizi ödüllendirin.

  • Dinlenmek için kendinize zaman tanıyın.

  • Çalışmanıza odaklanın; dikkatinizi dağıtmamaya çalışın.

Sınav günü için fikirler

  • Bir gece önceden sınavınıza giderken yanınıza almanız gerekenleri hesaplayın ve her şeyi hazır bulundurun: su, hesap makinesi, kalem, kurşun kalem, rahat kıyafetler vb.

  • Hafif bir kahvaltı yapın; bu, enerjinize ve konsantrasyonunuza yardımcı olacaktır.

  • Nereye gittiğinizi ve oraya nasıl gitmeyi planladığınızı bildiğinizden emin olun ve seyahat kartınızı unutmayın. Yolculuğunuzu planlamak ve toplu taşıma ve trafikteki gecikmeler için her zaman ek zaman tanıyın.

  • Sınavınız başlamadan önce tuvaleti ziyaret edin.

  • Sınavdan hemen önce kaygılanıyorsanız nefesinize odaklanın. 3'e kadar sayarak nefes alın ve ardından 3'e kadar sayarak nefes verin. Bunu birkaç dakika boyunca istikrarlı bir şekilde tekrarlayın.

  • Sınav gününde kaygılı olabilecek ya da kaygınızı artıracak yararsız yorumlarda bulunabilecek kişilerden uzak durun.

  • Sınavınızı yapmak için ilk oturduğunuzda, nefesinizi yavaşlatmak ve rahatlamak için zaman ayırın.

  • Sınav kağıdını dikkatlice okuyunuz. Sorulan soruyu yanıtladığınızdan emin olmak için anahtar kelimelerin ve talimatların altını çizin.

  • Her soru veya bölüm için ne kadar süreniz olduğunu hesaplayın ve buna bağlı kalın. Eğer sonunda zamanınız varsa yarım kalan soruları tamamlamak için geri dönebilirsiniz.

  • Öncelikle en kolay bulduğunuz sorular üzerinde çalışın.

  • Sınavın bitiminden önce cevapları tekrar okumak ve gerekli değişiklikleri yapmak için zaman tanıyın.

Unutmayın, sınavınızı bitirdiğinizde bir sonraki sınava hazırlanmaya başlamadan önce biraz dinlenmeye zaman ayırın. Hoşunuza giden bir şey yapın veya arkadaşlarınızla sohbet edin.


https://www.qld.gov.au/youth/looking-after-your-mental-health/managing-your-thoughts/exam-stress

Comments


bottom of page