top of page

Gıda Takviyeleri ve Tüketici Tercihleri


Gıda takviyeleri, sağlık için gerekli olan günlük önerilen temel vitamin, mineral ve diğer önemli besin maddelerini almasını sağlamanın ekonomik ve etkili bir yolu olarak görülmektedir.


Besin takviyesi, kişinin diyetini hap, kapsül, tablet, toz veya sıvı alarak tamamlaması amaçlanan üretilmiş bir üründür.


Besin bileşikleri sınıfı, vitaminleri, mineralleri, lifleri, yağ asitlerini ve amino asitleri içerir.


Gıda takviyeleri bitki pigmentleri veya polifenoller gibi yararlı bir biyolojik etkiye sahip olarak pazarlanan maddeleri de içerebilir. Hayvanlar, örneğin tavuklardan veya balıklardan elde edilen kolajen gibi bir ek bileşen kaynağı da olabilir.


Avrupa Komisyonu gıda takviyelerinin güvenli ve uygun şekilde etiketlendiğinden emin olmak için standart kurallar oluşturmuştur.

Gıda takviyesi ihtiyacının belirlenmesi

Meyveler, sebzeler, kepekli tahıllar, baklagiller, az yağlı süt ürünleri, yağsız et ve balık gibi çeşitli yiyecekleri yiyen sağlıklı bir yetişkinseniz, muhtemelen takviyeye ihtiyacınız yoktur.


Ancak, aşağıdaki durumlarda takviyeler (veya güçlendirilmiş gıdalar) uygun olabilir:

  • Hamilesiniz veya hamile kalmaya çalışıyorsunuz

  • 50 yaşında veya daha büyük müsünüz?

  • İştahınız zayıf veya besleyici gıdalar almakta zorlanıyorsanız

  • Kronik ishal, gıda alerjileri, gıda intoleransı veya karaciğer, safra kesesi, bağırsak veya pankreas hastalığı gibi vücudunuzun besinleri nasıl sindirdiğini etkileyen tıbbi bir durumunuz varsa

  • Vücudunuzun besinleri nasıl sindirdiğini etkileyen sindirim sisteminizde ameliyat olduysanız

Vitamin ve mineral takviyesine ihtiyacınız olup olmadığını merak ediyorsanız, doktorunuzla veya diyetisyeninizle konuşun. Aldığınız herhangi bir ilaçla dozaj, yan etkiler ve olası etkileşimler hakkında bilgi aldığınızdan emin olun.

Gıda takviyesi kullanma önerileri

Bir ek almaya karar verirseniz, şunları yapmanız önemlidir:

  • Etiketi kontrol edin. Ürün etiketleri, aktif bileşen veya bileşenlerin ne olduğunu, hangi besinlerin dahil edildiğini, porsiyon boyutunu ve her porsiyondaki besin miktarını belirtir.

  • Aşırı dozlardan kaçının. Önerilen günlük değerlerden fazlasını almak yan etki riskinizi artırabilir.

  • Ne yediğine dikkat et. Kahvaltılık gevrekler ve içecekler de dahil olmak üzere artan sayıda gıdaya vitamin ve mineraller ekleniyor. Ayrıca takviye alıyorsanız, düşündüğünüzden daha fazlasını alıyor olabilirsiniz.

  • Doktoruna danış. Takviyeler, belirli reçeteli ilaçlarla veya ameliyat veya diğer prosedürlerden önce belirli kombinasyonlarda alındığında zararlı etkilere neden olabilir.

  • Sorunları bildirin. Bir diyet takviyesinin ciddi bir reaksiyona veya hastalığa neden olabileceğini düşünüyorsanız, almayı bırakın ve doktorunuzla konuşun.



Comments


bottom of page