Yürüyüş Ayakkabısı Seçiminiz İçin Tavsiyeler

Yürüyüş Ayakkabısı Seçiminiz İçin Tavsiyeler

Rahat ve ayaklarınıza tam oturan yürüyüş ayakkabısı giymek, su toplaması ve nasır gibi yaralanmaları önlemeye yardımcı olabilir. Bir yürüyüş ayakkabısı ayrıca oldukça hafif olmalı ve iyi bir şok emilimi sağlamalıdır. Ancak tüm yürüyüş ayakkabıları aynı değildir. 

Bir ayakkabının nasıl yapıldığı, uyumu ve işlevi açısından fark yaratır. Bir yürüyüş ayakkabısının temel parçalarını bilmek, mevcut birçok stil ve markayı sıralamanıza yardımcı olabilir.

Aşil tendon koruyucusu. Ayakkabıyı topuk çevresinde kilitleyerek aşil tendonu üzerindeki baskıyı azaltır.

Topuk yakalı. Bileği yastıklar ve tam oturmasını sağlar.

Ayakkabının üstü. Ayakkabıyı ayağınızda tutar ve genellikle deri, file veya sentetik malzemeden yapılır. File daha iyi havalandırma sağlar ve daha hafiftir.

İç taban. Ayağınızı ve kemerinizi yastıklar ve destekler. Çıkarılabilir tabanlıklar yıkanabilir veya yürüyüş seansları arasında kuruması için çıkarılabilir.

Jel, köpük veya hava orta taban. Ayağınız yere çarptığında yastıklamaya ve etkiyi azaltmaya yardımcı olur.

Dış taban. Yerle temas eder. Oluklar ve dişler, çekişi korumaya yardımcı olabilir.

Ayak kutusu. Ayak parmakları için alan sağlar. Geniş ve yuvarlak burunlu bir kutu, nasırları önlemeye yardımcı olur.

Ayaklar birçok şekil ve boyutta olabilir. Ağrılı sorunları önlemek için, bir çift yürüyüş ayakkabısı alırken ayaklarınızın şeklini ve boyutunu göz önünde bulundurun. Unutmayın, ayakkabılarınız ayaklarınızın şekline uygun olmalıdır. Ayaklarınız asla bir çift ayakkabının şekline uymaya zorlanmamalıdır.

Çok dar veya çok geniş ayakkabılar ağrılı kabarcıklara ve nasırlara neden olabilir. Yeterince yüksek olmayan ve ayak parmaklarınız için yeterli alan sağlamayan bir parmak kutusu, bunyonlar ve çekiç parmaklar gibi rahatsızlıklarda ağrıya neden olabilir.

Kemer tipi

Ayaklarınızdaki kemiklerin, kasların, bağların ve tendonların karmaşık hizalanması, yan yana (metatarsal) ve uzunlamasına (uzunlamasına) kemerler oluşturur. Yürürken, bu yaylı, esnek kemerler vücut ağırlığınızı ayaklarınız arasında eşit bir şekilde dağıtmanıza yardımcı olur. Kemerleriniz, yürürken çeşitli yüzeylere nasıl uyum sağladığınız konusunda önemli bir rol oynar.

Kemer tipinize uygun yürüyüş ayakkabılarını seçin. Genel olarak ayaklar üç kategoriden birine girer:

Nötr kemerli ayaklar. Nötr kemerli ayaklar ne aşırı kemerli ne de aşırı düzdür. Nötr kemerleriniz varsa, sağlam orta tabanlı ayakkabılar arayın, düzden yarı kıvrıma kadar dayanır.

Düşük kemerli veya düz ayaklar. Düşük kavisler veya düz tabanlar, doğrudan bir korelasyon olmasa da, bazı kişilerde kas stresine ve eklem problemlerine katkıda bulunabilir. Önemli ölçüde düz ayaklarınız varsa, ayaklarınızı sabitlemeye yardımcı olmak için düz olan bir yürüyüş ayakkabısından ve hareket kontrolünden yararlanabilirsiniz.

Yüksek kemerli ayaklar. Yüksek kemerler, özellikle çok fazla darbe veya zıplama aktivitesi yapıyorsanız, ayaklarınız da şoku ememeyebileceğinden, eklemler ve kaslar üzerinde aşırı zorlanmaya katkıda bulunabilir. Şok emilimine yardımcı olması için yastıklı ayakkabılara bakın. Bazı durumlarda kavisli bir kalıp da yardımcı olabilir.

Ancak en önemlisi rahatlıktır. Belirli bir ayak tipi için "en iyi ayakkabı" yoktur ve rahatlık ve doğru uyum kullandığınız ana kriter olmalıdır.

Dünyanın en iyi tasarlanmış ayakkabıları, tam oturmazlarsa işlerini yapmazlar.

En iyi yürüyüş ayakkabısı seçiminde bazı ipuçları:

  • Yürürken giyeceğiniz çorapların aynısını giyin veya çorapları mağazaya götürün.
  • Bir süre yürüdükten sonra ve günün ilerleyen saatlerinde ayaklarınız en büyük haldeyken ayakkabı satın alın.
  • Profesyonel personelin bulunduğu bir spor ayakkabı mağazasından veya birçok seçeneğiniz olan bir mağazadan ayakkabı satın alın.
  • Satış temsilcisinden her iki ayağı da ölçmesini veya bir arkadaşınızın veya aile üyenizin size yardım etmesini isteyin. Her ayakkabı satın aldığınızda ayaklarınızı ölçün çünkü ayak ölçünüz yıllar içinde kademeli olarak değişebilir. En doğru ölçümü almak için ayağınız ölçülürken ayakta durun.
  • Bir ayak diğerinden daha büyükse, daha büyük ayağınıza uyan bir çift deneyin.
  • Her iki ayakkabıyı da deneyin ve uyumu kontrol edin. Ayak parmaklarınızı kıpırdatın. 
  • Ayakkabının yeterince geniş olduğundan emin olun. Geniş ayaklı kadınlar, topuktan ve ayak topundan biraz daha büyük kesilen erkek veya erkek ayakkabılarını düşünebilirler.
  • Ayakkabıları satın almadan önce içinde yürüyün. Hemen rahat hissetmeleri gerekir. Topuğunuzun her bir ayakkabının içine tam oturduğundan ve yürürken kaymadığından emin olun.

Ayakkabılarınızı şu durumlarda değiştirin:

  • Dış taban aşınmış
  • Mevcut çiftinizde 500 ila 700 km koşu veya yürüyüşe ulaştınız
  • Bir ayakkabı güzel görünse bile çoğu, yaklaşık 700 km sonra çarpma korumasını kaybeder. 

Yanlış ayakkabılar birçok sorunun kaynağıdır. Ayak sağlığınız için rahat ve uygun bir yürüyüş ayakkabısı giyin.

Türkiye Sağlık Vakfı

Ayak Sağlığınız İçin Doğru Ayakkabı Seçimi

Aşil Tendonu Nedir? Tendon Yırtılması ve Kopması Tedavisi

Diyabetik Ayak - Diyabet ve Ayak Sorunları

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER