Yetişkin Psikolojisi; Mükemmelliğe Değil, İlerlemeye Odaklanın

Yetişkin Psikolojisi; Mükemmelliğe Değil, İlerlemeye Odaklanın

Mükemmel olmaya çalışmak, yapmaya çalıştığınız sağlıklı değişikliklerin önüne geçebilir. Mükemmelliğe değil, ilerlemeye odaklanmanın sizi başarıya giden yola nasıl koyacağını öğrenin.

Yeni bir hedefe ulaşmak için yola çıktığınızda, zevk ve kararlılıkla başlayabilirsiniz. Son derece motive olmuş, bir değişiklik yapmaya hazır ve mükemmel bir şekilde gideceğinden emin olabilirsiniz! 

Ancak zaman geçtikçe gerçeklik devreye girer ve amacınız gittikçe daha zor ve ulaşılması daha zor hissetmeye başlar. Sizi bu yolda başlatan enerji ve heyecanı yeniden yakalamaya çalışırken mücadele ediyorsunuz. Yapamadığınızda, savaşın kaybedildiği fikrine teslim oluyorsunuz.  

Ne yazık ki, bu senaryo çok yaygındır. Bir sağlıklı yaşam koçu olarak, bunun farklı versiyonlarını tekrar tekrar duyuyorum. İyi haber şu ki, bu şekilde olması gerekmediğini biliyorum. Hedeflerinize ulaşmak için daha kolay bir yol olduğunu biliyorum. 

İlk adım zihniyetinizi değiştirmektir. Hedeflere ulaşmaya çalışırken birçok insan mükemmeliyetçi bir tavır alır ve bunun başarıya yol açacağını düşünür. Ancak bunun tersi genellikle doğrudur. Mükemmeliyetçilik aslında hedeflerinize ulaşmanıza engel olabilir. 

Mükemmeliyetçilik yolunuza nasıl çıkıyor

İşte mükemmeliyetçiliğin insanları hedeflerini gerçekleştirmekten alıkoyma yolları: 

  • Seni yavaşlatır. Mükemmele ulaşmaya çalışmak ekstra enerji, odaklanma ve zaman gerektirir. Dikkatinizi ayrıntılara yoğunlaştırdığınızda işler daha fazla zaman alır ve bu da enerjinizi tüketebilir ve sizi yıpratabilir. Bu, anlamlı bir değişiklik yapmayı çok daha zor hale getirir. Park freni çekili bir arabayı sürmeye çalışmak gibi.
  • Yeni fikirleri ve bir şeyler yapmanın yollarını engeller. Konsantrasyonunuz kusursuzluğa yöneldiğinde, farkında olma ve diğer olasılıklara açık olma yeteneğinizi kaybedersiniz. Mükemmeliyetçiliği bir hendek ve silahlı korumalarla çevrili bir kale olarak hayal edin - kalenin içinde kendini güvende hissedebilir, ancak aynı zamanda yeni fikirlerin ve yaratıcı çözümlerin kapıdan içeri girmesini de engeller. Mükemmeliyetçilik, aynı sonucu tekrar tekrar aynı şeyi yapmak zorunda kalmanıza neden olabilir.
  • Özeleştiriyi artırır. Bir hedefin gerisinde kaldığınızda, yargılayıcı iç sesiniz yolunuza diken diken atmaya başlayabilir ve kendi zihninizde hiç bitmeyen bir savaş yaratabilir. Kendi kendinize uyguladığınız bu zihinsel saldırı, hedefinizi terk etmenize neden olabilir. Daha da kötüsü, hedeflerinizi gerçekleştirecek kaynaklara veya yeteneğe asla sahip olamayacağınıza dair altta yatan bir hisle kalabilirsiniz.
  • Motivasyonunuzu tutarsız hale getirir. Mükemmelliğe odaklanarak, siyah veya beyaz terimleriyle düşünme eğilimindesiniz. Kazan yada kaybet. Başarısız ya da başarılı. Gri ya da orta zemin yok. Bu tür bir düşünme, motivasyonunuzun bir roller coaster gibi yukarı ve aşağı gitmesini sağlayabilir. Örneğin, işler iyi gittiğinde, kendinden emin, başarılı ve yetenekli hissedebilirsiniz. Bu olumlu duygular, ilerlemeye devam etmeniz için sizi cesaretlendirebilir. Ancak işler güneye döner dönmez, cesaretiniz kırılır ve ilhamsız kalırsınız. Bu olumsuz duygular, coşkunuzu bozma eğilimindedir ve bu da yolda kalmanızı zorlaştırır.

Niçin ilerlemeye odaklanmalı?

Mükemmelliğe değil ilerlemeye odaklanmak, hedeflerinize ulaşmanızı çok daha kolay ve eğlenceli hale getirebilir. İlerlemeye odaklanmanın bazı avantajları şunlardır: 

  • Devam etmeniz için sizi motive eder. Karşılaştığınız zorluklara rağmen geriye dönüp ne kadar ilerlemiş olduğunuzu görmek sizi güçlendirebilir. İşler zorlaştığında, sizi ileriye taşımak için geçmiş başarılarınızdan yararlanabilirsiniz. İlerlemeniz üzerine derinlemesine düşünmek, aynı zamanda, değişme yeteneğiniz olduğuna - hedeflerinizin ulaşabileceğiniz mesafede olduğuna dair inancınızı da güçlendirebilir. Kendinize olan bu inanç, motivasyonunuzu artırır ve zorlu zamanlarda sizi ayakta tutabilir.
  • Başarısızlığı değil öğrenme zihniyetini teşvik eder. İş dünyasında, her bir hatayı bir kazan ya da kaybet önermesinden ziyade neyin yanlış gittiğini öğrenmek için bir fırsat olarak görme kavramını tanımlamak için kullanılan bir terim vardır. Buna ileri başarısızlık denir. Bu kavramı günlük hayatınıza uygulamayı deneyin. Hedeflerinize ulaşma yolunda sadece öğrenme deneyimleri olduğu için "başarısızlık" kelimesi geçerliliğini yitirir. Öğrendiklerinize odaklandığınızda, baskıyı kaldırır ve size neyin işe yarayıp neyin yaramadığını görmek için yeni yaklaşımlar denemeniz için alan sağlar. Hedefinize ulaşmanın yolu eğlenceli bir maceraya dönüşür.
  • Size kutlamanız için daha fazla neden verir. İlerlemeye odaklanarak, gözleriniz ne kadar küçük olursa olsun her başarıya ve başarıya açıktır. Bu bilinçle her kilometre taşını kutlamak mümkün hale geliyor. Geleceğin getireceği şeyler konusunda heyecanlandığınız için bir sonraki adımın tadını çıkarırsınız.
  • Sürdürülebilir. Mükemmeliyetçilik sürdürülebilir değildir çünkü hayat sürekli değişmektedir. Her zaman sizi hedefinizden alıkoyacak yeni sınavlar ve sıkıntılar olacaktır. Hayatın size sunduğu tüm zorlukları yönetmek için çevik ve esnek olmanız gerekir. İlerlemeye odaklanarak, inişler ve çıkışlar olacağını bildiğiniz için engellerin daha kolay üstesinden gelebilirsiniz. Mükemmel olmana gerek olmadığını biliyorsun. Başarıya giden yolun düz bir çizgi olmadığını biliyorsunuz. Bu bilgi sizi başarıya giden yolda tutar.

Sonraki adımlar

Bir dahaki sefere kendinizi mükemmel olmaya çalışırken bulduğunuzda, her yanlış adım için kendinizi yenerken, farklı bir bakış açısı deneyin. Odağınızı mükemmellikten ilerlemeye kaydırın ve başarılarınızı kutlayın. 

Ardından, odak noktanızı değiştirdiğinizde ne olduğunu düşünmek için biraz zaman ayırın. Daha neşeli mi hissettin? İlerlemeyi kolaylaştırdı mı? Motivasyonunuza yardımcı oldu mu? Bunlar kendinize sormanız gereken önemli sorulardır çünkü topladığınız bilgiler hedeflerinize ulaşmak için kullanılabilir.

Amy M. Charland

BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİ

ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ - HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU (DEHB)

ÇOCUK RUH SAĞLIĞI: ERKEN DÖNEM ŞİZOFRENİ

SAĞLIK ÇALIŞANLARININ PSİKOLOJİSİ: KORONAVİRÜS SALGININDAN NASIL ETKİLENDİ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER