Vitamin Eksikliği Nedir?

Vitamin Eksikliği Nedir?

Vitamin eksikliği anemisi, belirli vitaminlerin normalden daha düşük miktarlarına sahip olduğunuzda ortaya çıkan sağlıklı kırmızı kan hücrelerinin eksikliğidir. Vitamin eksikliği anemisine bağlı vitaminler arasında folat, B-12 vitamini ve C vitamini bulunur. 

Vitamin eksikliği anemisi, folat, B-12 vitamini veya C vitamini içeren yiyecekleri yeterince yemediğinizde ortaya çıkabilir veya vücudunuz bu vitaminleri emmede veya işlemede sorun yaşarsa ortaya çıkabilir. 

Doktorunuzun kansızlığınızı teşhis etmesi ve tedavi etmesi önemlidir. Vitamin eksikliği anemisi genellikle vitamin takviyeleri ve diyetinizdeki değişikliklerle düzeltilebilir. 

Vitamin eksikliği anemisinin belirtileri ve semptomları şunları içerir: 

  • Yorgunluk
  • Nefes darlığı
  • Baş dönmesi
  • Soluk veya sarımsı cilt
  • Düzensiz kalp atışları
  • Kilo kaybı
  • El ve ayaklarınızda uyuşma veya karıncalanma
  • Kas güçsüzlüğü
  • Kişilik değişiklikleri
  • Kararsız hareketler
  • Zihinsel karışıklık veya unutkanlık

Vitamin eksikliği genellikle birkaç aydan yıllarca yavaş yavaş gelişir. Vitamin eksikliği belirti ve semptomları ilk başta belirsiz olabilir, ancak eksiklik kötüleştikçe artar. 

Vitamin eksikliği anemisinin nedenleri, vücudunuzda yeterince sağlıklı kırmızı kan hücresi üretmek için gereken vitamin eksikliği olduğunda gelişir. Kırmızı kan hücreleri, vücudunuz boyunca akciğerlerinizden oksijen taşır. 

Diyetinizde belirli vitaminler eksikse, vitamin eksikliği anemisi gelişebilir. Veya vücudunuz yediğiniz gıdalardaki besinleri gerektiği gibi ememediği için vitamin eksikliği anemisi gelişebilir. 

Vitamin eksikliği anemilerinin nedenleri arasında şunlar bulunur: 

Folat eksikliği anemisi

B-9 vitamini olarak da bilinen folat, esas olarak meyvelerde ve yeşil yapraklı sebzelerde bulunan bir besindir. Bu yiyeceklerden sürekli olarak eksik olan bir diyet, eksikliğe neden olabilir. 

Eksiklik, vücudunuz folatı gıdalardan ememiyorsa da ortaya çıkabilir. Yiyeceklerdeki besinlerin çoğu ince bağırsağınızda emilir. Aşağıdaki durumlarda, yiyeceklere ve takviyelere eklenen sentetik folat formu olan folat veya folik asidi emmede zorluk yaşayabilirsiniz: 

  • Çölyak hastalığı gibi ince bağırsak hastalığınız varsa
  • İnce bağırsağın büyük bir bölümünü ameliyatla aldınız veya baypas ettiniz
  • Aşırı miktarda alkol içiyorsanız
  • Bazı nöbet önleyici ilaçlar gibi belirli reçeteli ilaçları alıyorsunuz

Böbrek hastalığı nedeniyle diyalize giren kişilerde olduğu gibi, emziren hamile kadınlar ve kadınlar da folat talebinde artışa sahiptir. Bu artan talebin karşılanamaması, eksikliğe neden olabilir. 

B-12 vitamini eksikliği anemisi

B-12 vitamini eksikliği, esas olarak et, yumurta ve sütte bulunan B-12 vitamini eksikliğinden kaynaklanabilir. 

Bununla birlikte, B-12 vitamini eksikliği anemisinin en yaygın nedeni, bağışıklık sisteminiz yanlışlıkla bu maddeyi üreten mide hücrelerine saldırdığında ortaya çıkabilecek iç faktör adı verilen bir maddenin eksikliğidir. Bu tür anemiye pernisiyöz anemi denir. 

İç faktör, midede B-12 vitaminine katılan ve onu kan dolaşımınız tarafından emilmek üzere ince bağırsakta hareket ettiren mide tarafından salgılanan bir proteindir. İç faktör olmadan, B-12 vitamini emilemez ve vücudunuzu atık olarak bırakır. 

Diyabet veya tiroid hastalığı gibi endokrin ile ilgili otoimmün bozuklukları olan kişilerde, pernisiyöz anemi gelişme riski artmış olabilir. 

B-12 vitamini eksikliği anemisi, ince bağırsağınız iç faktör eksikliği dışındaki nedenlerle B-12 vitamini ememezse de ortaya çıkabilir. Bu şu durumlarda olabilir: 

  • Mide baypas ameliyatı gibi mide veya ince bağırsak ameliyatı geçirdiyseniz
  • İnce bağırsağınızda anormal bakteri çoğalması var
  • Crohn hastalığı veya çölyak hastalığı gibi vitamin emilimini engelleyen bir bağırsak hastalığınız var.
  • Kirlenmiş balık yemekten bir tenya yedin. Tenya vücudunuzdaki besinleri emer.

C vitamini eksikliği anemisi

Yediğiniz gıdalardan yeterince C vitamini almazsanız C vitamini eksikliği gelişebilir. Gıdalardan C vitamini alma yeteneğinizi bozan bir şey varsa, C vitamini eksikliği de mümkündür. Örneğin, sigara içmek vücudunuzun C vitamini emme yeteneğini bozar. 

Kanser veya kronik böbrek hastalığı gibi bazı kronik hastalıklar da C vitamini emilimini etkileyerek C vitamini eksikliği anemisi riskinizi artırır. 

Risk faktörleri

Bir dizi faktör vücudunuzun vitamin depolarını etkileyebilir. Genel olarak, aşağıdaki durumlarda vitamin eksikliği riskiniz artar: 

  • Diyetiniz et, süt ürünleri, meyveler ve sebzeler gibi doğal vitamin besin kaynaklarını çok az içerir veya hiç içermez. Süt ürünleri yemeyen vejeteryanlar ve hayvanlardan yiyecek yemeyen veganlar bu kategoriye girebilir. Yiyeceklerinizi sürekli olarak aşırı pişirmek de vitamin eksikliğine neden olabilir. 
  • Hamilesiniz ve multivitamin almıyorsunuz. Folik asit takviyeleri özellikle hamilelik sırasında önemlidir.
  • Bağırsak problemleriniz veya vitaminlerin emilimini engelleyen diğer tıbbi durumlarınız var. Midenizde anormal bakteri üremesi veya bağırsaklarınızda veya midenizde ameliyat olması, B-12 vitamini emilimini engelleyebilir.
  • Alkol, folat ve C vitamini ile diğer vitaminlerin emilimini engeller.
  • Vitamin emilimini engelleyebilecek bazı reçeteli ilaçlar alıyorsunuz . Anti-nöbet ilaçları folat emilimini engelleyebilir. Antasitler ve tip 2 diyabeti tedavi etmek için kullanılan bazı ilaçlar B-12 emilimini engelleyebilir.

Vitamin eksikliği, aşağıdakiler dahil birçok sağlık sorunu riskinizi artırır

Hamilelik komplikasyonları

Folat eksikliği olan hamile kadınların erken doğum gibi komplikasyonları yaşama olasılığı daha yüksektir. Annesinden yeterince folat almayan gelişmekte olan bir fetüs, beyin ve omurilikte doğum kusurları geliştirebilir. 

Hamile kalmayı düşünüyorsanız, vücudunuzdaki folat depolarının bebeğinizi desteklemek için yeterli olması için folik asit takviyesi almayı düşünmeniz gerekip gerekmediğini doktorunuza sorun. 

Sinir sistemi bozuklukları

B-12 vitamini kırmızı kan hücrelerinin üretimi için önemliyken, sağlıklı bir sinir sistemi için de önemlidir. 

Tedavi edilmeyen B-12 vitamini eksikliği, ellerinizde ve ayaklarınızda sürekli karıncalanma veya denge sorunları gibi nörolojik sorunlara yol açabilir. Zihinsel karışıklığa ve unutkanlığa yol açabilir çünkü sağlıklı beyin fonksiyonu için B-12 vitamini gereklidir. 

B-12 vitamini eksikliği tedavisi olmaksızın nörolojik komplikasyonlar kalıcı hale gelebilir. B-12 vitamini eksikliği anemiye yol açmadan önce bunlara ve diğer sağlık sorunlarına neden olabilir. 

İskorbüt

C vitamini eksikliği iskorbüt hastalığına neden olabilir. Bu nadir hastalığın belirti ve semptomları arasında deri altında ve diş etlerinin çevresinde kanama bulunur. 

Vitamin eksikliğini önleme

Sağlıklı bir diyet seçin

Çeşitli besinler içeren sağlıklı bir diyet seçerek bazı vitamin eksikliği anemilerini önleyebilirsiniz. 

Folat açısından zengin besinler şunları içerir: 

  • Koyu yeşil yapraklı sebzeler
  • Fındık
  • Ekmek, tahıl, makarna ve pirinç gibi zenginleştirilmiş tahıl ürünleri
  • Meyveler ve meyve suları

B-12 vitamini açısından zengin besinler şunları içerir: 

  • Yumurtalar
  • Kahvaltılık gevrekler gibi güçlendirilmiş yiyecekler
  • Süt, peynir ve yoğurt
  • Et ve kabuklu deniz ürünleri

C vitamini açısından zengin besinler şunları içerir: 

  • Brokoli
  • Turunçgiller ve meyve suları
  • Çilekler
  • Yeşil biberler
  • Domates

Çoğu yetişkinin, aşağıdaki vitaminlerden bu günlük diyet miktarlarına ihtiyacı vardır: 

  • B-12 Vitamini - 2.4 mikrogram (mcg)
  • Folat veya folik asit - 400 mcg
  • C vitamini - 75 ila 90 miligram

Hamile ve emziren kadınlar her bir vitaminden daha fazlasına ihtiyaç duyabilir. 

Mayo Clinic

GIDA TAKVİYELERİ VE VİTAMİNLER: KOENZİM Q10

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER