Ülseratif Kolit Hastalarında Beslenme Planı

Ülseratif Kolit Hastalarında Beslenme Planı

Ülseratif kolitiniz (UC) olduğunda, beslenmenize dikkat etmeniz önemlidir. Yiyecekler tek başına hastalığa neden olmasa da bazıları tetikleyebilir.

Bu tetikleyici besinlerden uzak durmak için bir beslenme planına ihtiyacınız olabilir.

UC'li herkese yardımcı olacak tek bir diyet yoktur. Koşul da zamanla değişebilir, bu nedenle planınızın da esnek olması gerekir. Anahtar, sizin için neyin işe yaradığını bulmaktır.

Markette veya beğendiğiniz restoranlarda menülerde her şeyi yiyemeyebilirsiniz. Ancak semptomlarınızı tetiklemeden keyif alabileceğiniz şeylere odaklanmaya çalışın. Yemek hazırlığınızdaki bazı basit ince ayarlar, sebzeleri buharda pişirmek veya az yağlı süt ürünlerine geçmek gibi bazı yiyecekleri yemeyi kolaylaştırabilir.

UC'niz varsa sorun çıkarabilecek gıdalara dikkat edin:

  • Alkol
  • Kafein
  • Karbonatlı içecekler
  • Laktoz intoleransınız varsa süt ürünleri
  • Kuru fasulye, bezelye ve baklagiller
  • Kurutulmuş meyveler
  • Kükürt veya sülfat içeren yiyecekler
  • Lif içeriği yüksek yiyecekler
  • Et
  • Kuruyemiş ve gevrek fındık ezmesi
  • Patlamış mısır
  • Sorbitol içeren ürünler (şekersiz sakız ve şeker)
  • Çiğ meyve ve sebzeler
  • Rafine şeker
  • Baharatlı yiyecekler

Doktorunuz ve bir diyetisyen, hangi yiyeceklerin sizin için en iyi olduğunu anlamanıza yardımcı olacaktır. Onları nasıl hissettiğiniz ve ne yediğiniz konusunda bilgilendirin. Sorularınıza cevap verebilir ve ihtiyacınız olan beslenmeyi almanıza yardımcı olabilirler.

Dengeli bir diyet yiyemiyorsanız, kalsiyum, folik asit ve B12 vitamini gibi takviyeleri almanız gerekebilir. 

Gün boyunca üç büyük öğün yerine daha küçük öğünlerle daha başarılı olduğunuzu fark edebilirsiniz. Diyet planınızı yaparken, sağlıklı atıştırmalıklar için yanınızda taşıyabileceğiniz yiyecekleri düşünün.

Kolit ile Mücadele Edebilecek Gıdalar

Bazı araştırmalar, belirli besin maddelerinin, UC'nin neden olduğu bağırsakta tahriş ve şişlikle savaşmaya yardımcı olabileceğini göstermektedir. Bilim adamları, linoleik asidin (ceviz, zeytinyağı, yumurta sarısı ve hindistancevizi yağı gibi yiyeceklerde bulunur) bu durumdaki insanları nasıl etkilediğini araştırdılar. Herkesin bu "iyi" yağa ihtiyacı olmasına rağmen, aşırıya kaçmayın, çünkü çok fazla alırsanız iltihaplanmada rol oynayabileceğine dair bazı kanıtlar vardır.

Diğer çalışmalar, EPA (eikosapentaenoik asit) adı verilen bir omega-3 yağ asidinin iltihaplanma ile savaşabileceğini göstermektedir. Bu, vücudunuzdaki lökotrienler adı verilen belirli kimyasalları bloke eden başka bir "iyi" yağdır. Balık yağı iyi bir EPA kaynağıdır. 

Bazı araştırmalar, probiyotik adı verilen bağırsak sağlığı açısından sağlıklı bakterilere sahip yoğurdun iltihabı hafiflettiğini de gösteriyor. Bilim adamları hala UC ve benzeri koşullara sahip insanlara nasıl yardımcı olabileceklerini araştırıyorlar. 

WebMD

Kısa Bağırsak Sendromu Nedir?

Keto Diyeti Bağırsak Mantarlarını Düzenleyerek Alzheimer Riskini Azaltabilir

Kolon (Bağırsak) Kanseri Teşhis ve Tedavisi

Kolon Kanseri Nedir? Bağırsak Kanserinin Belirtileri

Bağırsak Tıkanıklığı Nedir? Bağırsak Tıkanması Tedavisi Nasıl Olur?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER