REM Uykusu Neden Önemli?

REM Uykusu Neden Önemli?

Uykusuzluk, teşhis edilmemiş uyku bozuklukları ve kronik uyku yoksunluğu, yaşam kaliteniz ve sağlığınız üzerinde ciddi bir etkisi olabilecek REM uykusunun olmamasına neden olabilir. REM uykusu uyku evrelerinden rüya görülen derin uyku halidir.

İyi uyku vücudumuz ve zihnimiz için önemlidir. İyi uyku olmadan konsantre olmak zordur, bağışıklık sistemimiz zayıflar ve çabuk sinirlenebiliriz.

İlaçlı veya ilaçsız daha iyi uyumanın yolları vardır.

Daha iyi REM uykusu için ipuçları

Daha iyi REM uykusu almanıza yardımcı olmak için yapabileceğiniz bazı şeyler var. Sizin için neyin işe yaradığını görmek için bir veya daha fazlasını denemeniz gerekebilir.

  1. Bir uyku programı geliştirin. Her gün aynı saatte yatın ve uyanın. Bu, vücudunuzu uyku ve uyanma için hazırlar.
  2. Günün ilerleyen saatlerinde kafein veya sigara içmeyin. Bunlar uyarıcıdır ve uykuyu etkileyebilir.
  3. Geceleri alkollü içeceklerden kaçının. Başlangıçta uykunuzu getirseler de, aslında uykuya, özellikle de REM uykusuna müdahale ederler.
  4. Yatmadan önce rahatlatıcı bir uyku rutini oluşturun. Sıcak banyolar, klasik müzik gibi rahatlatıcı müzikler veya sessizce kitap okumak iyi aktivitelerdir.
  5. Düzenli egzersiz. Günde yaklaşık 20 ila 30 dakika ayırmaya çalışın, ancak bunu yatmadan birkaç saat önce yapın.
  6. Uyumak için ideal bir ortam yaratın. Bu, parlak ışıkların olmaması, çok sıcak ve çok soğuk olmaması ve yatak odasında televizyon seyretmemesi veya bilgisayarda çalışmaması anlamına gelir.
  7. Uyuyamıyorsanız, yatakta uyanık yatmayın. Ayağa kalkın ve başka bir odaya gidin ve uykunuz gelene kadar okumak veya rahatlatıcı müzik dinlemek gibi sessizce bir şeyler yapın.
  8. Yastıklarınızı değiştirin. Yastıklarınızı bir yıldan uzun süredir kullanıyorsanız, değiştirmeyi düşünün. Bu uyku için daha rahat olmanızı sağlayabilir.

Hiçbir şey işe yaramazsa, bir doktorla konuşun. Başka önerileri olabilir, uyku sorunlarınızın altında yatan bir neden olup olmadığını görmek için bazı testler yapabilir veya ilaç yazma konusunda sizinle konuşabilirler.

Uyku ilacı seçenekleri

Derin uyku ve REM uykusu olmadan kendinizi huysuz, odaklanamaz hale gelebilir ve iş performansınızı ve yaşam kalitenizi bozabilir. Kronik uyku yoksunluğu çok rahatsız edici olabilir.

Yalnızca uygun miktarda uyku aldığınızdan değil, aynı zamanda kaliteli bir uyku aldığınızdan da emin olmanız önemlidir. Bu nedenle, uyumanıza yardımcı olacak herhangi bir ilaç veya takviye almadan önce doktorunuz tarafından değerlendirildiğinizden emin olun. Özellikle bazı uyku ilaçları bağımlılık yapabileceği için doktor önerisi olmadan kullanmayın.

Bazı psikiyatrik durumların uykuyu ve REM uykusunu etkilediği bilinmektedir. Bunlar şizofreni, bipolar bozukluk ve majör depresif bozukluğu içerir. Altta yatan psikiyatrik durumu bilişsel davranışçı terapi (BDT) ile birlikte tedavi etmek, uykuyu normalleştirmeye yardımcı olur.

Kronik uykusuzluk

Kronik uykusuzluğun genellikle birden fazla nedeni vardır ve katkıda bulunan tüm nedenlerin doğru değerlendirilmesi ve tedavisi, maksimum terapötik fayda için kritik öneme sahiptir. Depresyon, anksiyete, ağrı ve uykuyu engelleyebilecek ilaçlar gibi predispozan ve hızlandırıcı faktörleri belirlemek için tüm hastalarda geniş bir değerlendirme yapılmalıdır.

Kronik uykusuzlukla yaşıyorsanız, ana tedavi ilaçlardan ziyade birinci basamak tedavi olarak bilişsel davranışçı terapidir. 

Uyku için takviyeler

İyi uyku hijyeni ile birlikte uykuya yardımcı olmak için kullanabileceğiniz takviyeler de vardır. Reçeteli olmamalarına ve tamamen doğal olarak kabul edilmelerine rağmen, bunun mutlaka güvenli oldukları anlamına gelmediğini hatırlamak önemlidir.

Herhangi bir takviyeyi kullanmadan önce, güvenli olduklarından ve aldığınız ilaçlara müdahale etmeyeceğinden emin olmak için bir tıp uzmanıyla konuşun.

Uykuya yardımcı olabilecek takviyeler şunları içerir :

  • melatonin
  • kediotu kökü
  • magnezyum
  • papatya
  • gingko biloba

Türkiye Sağlık Vakfı

Uyku Apnesi : Gizli Tehlikenin Farkında Mıyız?

Uykusuzluk Nedenleri, Tedavisi

Sağlıklı Uyku Alışkanlığı ve Uyku Hijyeni

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER