Panik Atak Nedir? Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri

Panik Atak Nedir? Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri

Panik atak, gerçek bir tehlike veya görünürde bir neden olmadığında şiddetli fiziksel reaksiyonları tetikleyen ani bir yoğun korku atağıdır. Panik ataklar çok korkutucu olabilir. Panik atak meydana geldiğinde, kontrolü kaybettiğinizi, kalp krizi geçirdiğinizi ve hatta öldüğünüzü düşünebilirsiniz. 

Birçok insan yaşamları boyunca sadece bir veya iki panik atak geçirir ve sorun, belki de stresli bir durum sona erdiğinde ortadan kalkar. Ancak tekrarlayan, beklenmedik panik ataklar yaşadıysanız ve sürekli başka bir saldırıdan korkarak uzun süreler geçirdiyseniz, panik bozukluğu denen bir durumunuz olabilir. 

Panik atakların kendisi hayati tehlike oluşturmasa da korkutucu olabilir ve yaşam kalitenizi önemli ölçüde etkileyebilir. Ancak tedavi çok etkili olabilir.

Panik atak belirtileri

Panik ataklar tipik olarak herhangi bir uyarı olmaksızın aniden başlar. Herhangi bir zamanda, araba kullanırken, alışveriş merkezinde, uykudayken veya bir iş toplantısının ortasında. Ara sıra panik atak geçirilebileceği gibi daha ​​sık da meydana gelebilir. 

Panik atakların birçok çeşidi vardır, ancak semptomlar genellikle dakikalar içinde zirve yapar. Panik atak geçtikten sonra kendinizi yorgun ve bitkin hissedebilirsiniz. 

Panik ataklar tipik olarak şu belirti veya semptomlardan bazılarını içerir: 

  • Yaklaşan  tehlike duygusu
  • Kontrolü kaybetme veya ölüm korkusu
  • Hızlı kalp atış hızı
  • Terlemek
  • Titreme 
  • Boğazınızda nefes darlığı veya gerginlik
  • Sıcak basmaları
  • Mide bulantısı
  • Karın krampları
  • Göğüs ağrısı
  • Baş ağrısı
  • Baş dönmesi veya bayılma
  • Uyuşma veya karıncalanma hissi

Panik ataklarla ilgili en kötü şeylerden biri, başka birine sahip olacağınıza dair yoğun korkudur. Panik atak geçirmekten o kadar korkabilirsiniz ki, meydana gelebilecekleri belirli durumlardan kaçınırsınız. 

Ne zaman doktora görünmeli

Panik atak belirtileriniz varsa, mümkün olan en kısa sürede tıbbi yardım alın. Panik ataklar son derece rahatsız edici olsa da tehlikeli değildir. Ancak panik atakları kendi başınıza yönetmek zordur ve tedavi olmaksızın daha da kötüleşebilir. 

Panik atak semptomları, kalp krizi gibi diğer ciddi sağlık sorunlarının semptomlarına da benzeyebilir, bu nedenle semptomlarınıza neyin neden olduğundan emin değilseniz, birinci basamak sağlık hizmeti sağlayıcınız tarafından değerlendirilmek önemlidir. 

Panik atak nedenleri

Panik ataklara veya panik bozukluğa neyin neden olduğu bilinmemektedir, ancak bu faktörler bir rol oynayabilir: 

  • Genetik
  • Yoğun stres
  • Strese daha duyarlı veya olumsuz duygulara yatkın olan mizaç
  • Beyninizin bazı bölümlerinin çalışma şeklindeki bazı değişiklikler

Panik ataklar aniden ve ilk başta herhangi bir uyarı olmaksızın ortaya çıkabilir, ancak zamanla genellikle belirli durumlar tarafından tetiklenirler. 

Bazı araştırmalar, vücudunuzun tehlikeye karşı doğal savaş ya da kaç tepkisinin panik atakta yer aldığını göstermektedir. Örneğin, peşinizden bir boz ayı gelirse, vücudunuz içgüdüsel olarak tepki verirdi. Vücudunuz yaşamı tehdit eden bir duruma hazırlanırken kalp atış hızınız ve nefesiniz hızlanır. Aynı tepkilerin çoğu panik atakta da ortaya çıkar. Ancak bariz bir tehlike olmadığında neden panik atak meydana geldiği bilinmemektedir.

Risk faktörleri

Panik bozukluğunun semptomları genellikle gençliğin sonlarında veya yetişkinliğin başlarında başlar ve erkeklerden daha fazla kadını etkiler. 

Panik atak veya panik bozukluk gelişme riskini artırabilecek faktörler şunları içerir: 

  • Ailede panik atak veya panik bozukluk öyküsü
  • Sevilen birinin ölümü veya ciddi hastalığı gibi büyük yaşam stresi
  • Cinsel saldırı veya ciddi bir kaza gibi travmatik bir olay
  • Boşanma veya bebek eklenmesi gibi hayatınızdaki büyük değişiklikler
  • Sigara içmek veya aşırı kafein alımı
  • Çocuklukta fiziksel veya cinsel istismar öyküsü

Komplikasyonlar

Tedavi edilmeden bırakıldığında panik atak ve panik bozukluk hayatınızın hemen hemen her alanını etkileyebilir. Daha fazla panik atak geçirmekten o kadar korkuyor olabilirsiniz ki, yaşam kalitenizi bozan, sürekli bir korku durumunda yaşarsınız. 

Panik atakların neden olabileceği veya bunlarla bağlantılı olabileceği komplikasyonlar şunları içerir: 

  • Araba kullanma veya evinizi terk etme korkusu gibi belirli fobilerin gelişimi
  • Sağlık sorunları ve diğer tıbbi durumlar için sık tıbbi bakım
  • Sosyal durumlardan kaçınma
  • İş veya okuldaki sorunlar
  • Depresyon, anksiyete bozuklukları ve diğer psikiyatrik bozukluklar
  • Artmış intihar veya intihar düşüncesi riski
  • Alkol veya başka bir madde kötüye kullanımı
  • Finansal problemler

Panik atak nasıl önlenebilir?

Panik atakları veya panik bozukluğu önlemenin kesin bir yolu yoktur. Ancak şu öneriler yardımcı olabilir. 

  • Daha kötüye gitmelerini veya daha sık olmalarını önlemeye yardımcı olmak için panik atak için mümkün olan en kısa sürede tedavi alın .
  • Panik atak semptomlarının tekrarlamasını veya kötüleşmesini önlemeye yardımcı olmak için tedavi planınıza sadık kalın.
  • Anksiyeteden korunmada rol oynayabilecek düzenli fiziksel aktivite yapın .

Teşhis

Birinci basamak sağlık hizmeti sağlayıcınız, panik atak, panik bozukluğunuz veya panik atağa benzeyen semptomları olan kalp veya tiroid sorunları gibi başka bir durumunuz olup olmadığını belirleyecektir. Teşhis için;

  • Tam bir fiziksel muayene
  • Tiroidinizi ve diğer olası koşulları kontrol etmek için kan testleri ve elektrokardiyogram (EKG veya EKG) gibi kalbinizdeki testler
  • Belirtileriniz, korkularınız veya endişeleriniz, stresli durumlarınız, ilişki problemleriniz, kaçınabileceğiniz durumlar ve aile geçmişiniz hakkında konuşmak için psikolojik bir değerlendirme

Tedavi

Tedavi, panik ataklarınızın yoğunluğunu ve sıklığını azaltmaya ve günlük yaşamdaki işlevinizi iyileştirmeye yardımcı olabilir. Ana tedavi seçenekleri psikoterapi ve ilaçlardır. Tercihinize, geçmişinize, panik bozukluğunuzun ciddiyetine ve panik bozukluklarının tedavisinde özel eğitim almış terapistlere erişiminizin olup olmadığına bağlı olarak bir veya her iki tedavi türü önerilebilir. 

Psikoterapi

Konuşma terapisi olarak da adlandırılan psikoterapi, panik atak ve panik bozukluğu için etkili bir ilk seçenek tedavi olarak kabul edilir. Psikoterapi panik atakları ve panik bozukluğunu anlamanıza ve bunlarla nasıl başa çıkacağınızı öğrenmenize yardımcı olabilir. 

Bilişsel davranışçı terapi adı verilen bir tür psikoterapi, panik belirtilerinin tehlikeli olmadığını kendi deneyimlerinizle öğrenmenize yardımcı olabilir. Terapistiniz, panik atak semptomlarını güvenli ve tekrarlayan bir şekilde yavaş yavaş yeniden yaratmanıza yardımcı olacaktır. Fiziksel panik hissi artık tehdit hissetmediğinde, saldırılar çözülmeye başlar. Başarılı tedavi, panik atak nedeniyle kaçındığınız durumlardan korkmanıza da yardımcı olabilir. 

Tedavinin sonuçlarını görmek zaman ve çaba gerektirebilir. Birkaç hafta içinde panik atak semptomlarının azaldığını görmeye başlayabilirsiniz ve sıklıkla semptomlar önemli ölçüde azalır veya birkaç ay içinde kaybolur. 

Yaşam tarzı ve evde yapabilecekleriniz

Panik atak ve panik bozukluk profesyonel tedaviden fayda sağlarken, bu kişisel bakım adımları semptomları yönetmenize yardımcı olabilir: 

  • Tedavi planınıza sadık kalın. Korkularınızla yüzleşmek zor olabilir, ancak tedavi kendi evinizde rehin olmadığınızı hissetmenize yardımcı olabilir.
  • Bir destek grubuna katılın. Panik atak veya anksiyete bozukluğu olan kişiler için bir gruba katılmak, sizi aynı sorunlarla karşılaşan diğer kişilerle bağlayabilir.
  • Kafein, alkol, sigara ve eğlence amaçlı uyuşturuculardan kaçının. Bunların hepsi panik atakları tetikleyebilir veya kötüleştirebilir.
  • Stres yönetimi ve gevşeme tekniklerini uygulayın. Örneğin yoga, derin nefes alma ve aşamalı kas gevşemesi - her seferinde bir kası germek ve ardından vücuttaki her kas gevşeyene kadar gerginliği tamamen serbest bırakmak - da yardımcı olabilir.
  • Fiziksel olarak aktif olun. Aerobik aktivitenin ruh haliniz üzerinde sakinleştirici bir etkisi olabilir.
  • Yeterince uyuyun. Gün içinde uykulu hissetmemek için yeterince uyuyun.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER

YAŞLI VE HASTA BAKIMI KURSU - SERTİFİKALI UZAKTAN EĞİTİM

Türkiye Sağlık Vakfı Onaylı Sertifikalı Eğitim