Otizm Spektrum Bozukluğu Nedir? Otizm Belirtileri

Otizm Spektrum Bozukluğu Nedir? Otizm Belirtileri

Otizm spektrum bozukluğu, bir kişinin başkalarıyla nasıl algıladığını ve sosyalleştiğini etkileyen, sosyal etkileşim ve iletişimde sorunlara neden olan beyin gelişimi ile ilgili bir durumdur. Bozukluk ayrıca sınırlı ve tekrarlayan davranış kalıplarını da içerir. Otizm spektrum bozukluğundaki “spektrum” terimi, çok çeşitli semptomları ve şiddeti ifade eder.

Otizm spektrum bozukluğu erken çocukluk döneminde başlar ve sonunda toplumda - örneğin sosyal olarak, okulda ve işte - işleyen sorunlara neden olur.

Çoğunlukla çocuklar ilk yıl içinde otizm belirtileri gösterir. Az sayıda çocuk ilk yıl normal bir şekilde gelişiyor gibi görünür ve daha sonra otizm semptomları geliştirdiklerinde 18 ila 24 aylık bir gerileme döneminden geçerler.

Otizm spektrum bozukluğunun tedavisi olmasa da, yoğun, erken tedavi birçok çocuğun hayatında büyük bir fark yaratabilir.

Otizm belirtileri

Bazı çocuklar, erken bebeklik döneminde, göz temasının azalması, isimlerine yanıt vermemesi veya bakıcılara kayıtsızlık gibi otizm spektrum bozukluğu belirtileri gösterir. Diğer çocuklar, yaşamlarının ilk birkaç ayında veya yılında normal olarak gelişebilir, ancak daha sonra aniden içine kapanır veya saldırgan hale gelir veya edindikleri dil becerilerini kaybederler. İşaretler genellikle 2 yaşına kadar görülür.

Otizm spektrum bozukluğu olan her çocuğun, düşük işlevsellikten yüksek işleyişe kadar kendine özgü bir davranış modeli ve şiddet düzeyi olması muhtemeldir.

Otizm spektrum bozukluğu olan bazı çocuklar öğrenmede güçlük çeker ve bazılarının da normal zekanın altında belirtileri vardır. Bozukluğu olan diğer çocuklar normalden yüksek zekaya sahiptir - çabuk öğrenirler, ancak iletişim kurmakta ve günlük hayatta bildiklerini uygulamakta ve sosyal durumlara uyum sağlamakta güçlük çekerler.

Her çocuktaki benzersiz semptom karışımı nedeniyle, ciddiyet bazen belirlenmesi zor olabilir. Genellikle, bozuklukların düzeyine ve bunların işlev görme yeteneğini nasıl etkilediğine bağlıdır.

Aşağıda otizm spektrum bozukluğu olan kişiler tarafından gösterilen bazı yaygın işaretler bulunmaktadır.

Sosyal iletişim ve etkileşim

Otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuk veya yetişkin, aşağıdaki belirtilerden herhangi biri dahil olmak üzere sosyal etkileşim ve iletişim becerileriyle ilgili sorunlar yaşayabilir:

  • Adına yanıt vermiyorsa veya bazen sizi duymuyorsa
  • Sarılmaya  direnir ve tek başına oynamayı tercih eder, kendi dünyasına çekilir
  • Göz teması zayıf ve yüz ifadesinden yoksun
  • Konuşmuyor veya konuşmayı geciktiriyor veya önceden kelime veya cümle söyleme yeteneğini yitiriyor
  • Bir konuşma başlatamaz veya devam ettiremezsiniz
  • Anormal bir ton veya ritimle konuşur ve şarkı söyleyen bir ses veya robot benzeri bir konuşma kullanabilir
  • Kelimeleri veya cümleleri kelimesi kelimesine tekrar eder, ancak bunların nasıl kullanılacağını anlamaz
  • Basit soruları veya talimatları anlamıyor gibi görünüyor
  • Duyguları veya hisleri ifade etmez ve başkalarının duygularından habersiz görünür
  • İlgi alanını paylaşacak nesnelere işaret etmiyor veya bunları getirmiyor
  • Pasif, agresif veya yıkıcı olarak uygunsuz bir şekilde sosyal bir etkileşime yaklaşır
  • Başkalarının yüz ifadelerini, vücut duruşlarını veya ses tonunu yorumlamak gibi sözlü olmayan ipuçlarını tanımada güçlük çeker

Davranış kalıpları

Otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuk veya yetişkin, aşağıdaki belirtilerden herhangi biri dahil olmak üzere sınırlı, tekrarlayan davranış, ilgi alanları veya aktivitelere sahip olabilir:

  • Sallanma, dönme veya el çırpma gibi tekrarlayan hareketler gerçekleştirir
  • Isırma veya kafa vurma gibi kendine zarar verebilecek faaliyetler gerçekleştirir
  • Belirli rutinler veya ritüeller geliştirir ve en ufak bir değişiklikte rahatsız olur
  • Koordinasyon sorunları var veya sakarlık veya ayak parmaklarında yürüme gibi garip hareket kalıpları var ve tuhaf, sert veya abartılı vücut diline sahip
  • Bir oyuncak arabanın dönen tekerlekleri gibi bir nesnenin ayrıntılarından etkilenir, ancak nesnenin genel amacını veya işlevini anlamaz
  • Işığa, sese veya dokunmaya alışılmadık derecede duyarlıdır, ancak ağrı veya sıcaklığa kayıtsız kalabilir
  • Taklit veya hayal ürünü oyunlarda bulunmaz
  • Anormal yoğunluk veya odak içeren bir nesne veya etkinliğe sabitler
  • Yalnızca birkaç yiyecek yemek veya belirli bir dokuya sahip yiyecekleri reddetmek gibi belirli yiyecek tercihleri ​​vardır
  • Olgunlaştıkça, otizm spektrum bozukluğu olan bazı çocuklar başkalarıyla daha fazla ilgilenir ve davranışta daha az rahatsızlık gösterir. Bazıları, genellikle en az ciddi sorunları olanlar, sonunda normal veya normale yakın yaşamlar sürdürebilir. Ancak diğerleri, dil veya sosyal becerilerde zorluk çekmeye devam ediyor ve gençlik yılları daha kötü davranışsal ve duygusal problemlere neden olabilir.

Ne zaman bir doktora görünmeli

Bebekler kendi hızlarında gelişir ve çoğu, bazı ebeveynlik kitaplarında bulunan kesin zaman çizelgelerini takip etmez. Ancak otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar genellikle 2 yaşından önce bazı gecikmiş gelişim belirtileri gösterir.

Çocuğunuzun gelişimi hakkında endişeleriniz varsa veya çocuğunuzun otizm spektrum bozukluğu olabileceğinden şüpheleniyorsanız, endişelerinizi doktorunuzla görüşün. Bozuklukla ilişkili semptomlar, diğer gelişimsel bozukluklarla da bağlantılı olabilir.

Otizm spektrum bozukluğunun belirtileri, dil becerilerinde ve sosyal etkileşimlerde bariz gecikmeler olduğunda genellikle gelişimin erken döneminde ortaya çıkar. Çocuğunuz aşağıdaki durumlarda, çocuğunuzun bilişsel, dil ve sosyal becerilerinde gecikmeler olup olmadığını belirlemek için gelişim testleri önerebilir:

  • 6 aya kadar gülümsemeyle veya mutlu bir ifadeyle yanıt vermiyorsa
  • 9 aya kadar sesleri veya yüz ifadelerini taklit etmez
  • 12 aya kadar gevezelik etmiyor veya kusmuyor
  • 14 aya kadar işaret etme veya el sallama gibi hareket etmez
  • 16 aya kadar tek kelime söylemiyor
  • 18 aya kadar “hayal ürünü” oynamıyor veya numara yapmıyor
  • 24 aya kadar iki kelimelik cümleleri söylemiyor
  • Her yaşta dil becerilerini veya sosyal becerilerini kaybeder

Otizm nedenleri

Otizm spektrum bozukluğunun bilinen tek bir nedeni yoktur. Bozukluğun karmaşıklığı ve semptomların ve ciddiyetin değiştiği gerçeği göz önüne alındığında, muhtemelen birçok nedeni vardır. Hem genetik hem de çevre bir rol oynayabilir.

Genetik. Otizm spektrum bozukluğuna birkaç farklı gen dahil görünüyor. Bazı çocuklar için otizm spektrum bozukluğu, Rett sendromu veya kırılgan X sendromu gibi genetik bir bozuklukla ilişkilendirilebilir. Diğer çocuklar için genetik değişiklikler (mutasyonlar) otizm spektrum bozukluğu riskini artırabilir. Yine de diğer genler, beyin gelişimini veya beyin hücrelerinin iletişim şeklini etkileyebilir veya semptomların ciddiyetini belirleyebilir. Bazı genetik mutasyonlar kalıtsal gibi görünürken, diğerleri kendiliğinden meydana gelir.

Çevresel faktörler. Araştırmacılar şu anda, viral enfeksiyonlar, ilaçlar veya hamilelik sırasında komplikasyonlar veya hava kirleticileri gibi faktörlerin otizm spektrum bozukluğunu tetiklemede rol oynayıp oynamadığını araştırıyorlar.

Otizm spektrum bozukluğundaki en büyük tartışmalardan biri, bozukluk ile çocukluk aşıları arasında bir bağlantı olup olmadığına odaklanır. Kapsamlı araştırmalara rağmen, hiçbir güvenilir çalışma otizm spektrum bozukluğu ile herhangi bir aşı arasında bir bağlantı göstermemiştir. Aslında, yıllar önce tartışmayı ateşleyen orijinal çalışma, zayıf tasarım ve şüpheli araştırma yöntemleri nedeniyle geri çekildi.

Çocukluk çağı aşılarından kaçınmak, çocuğunuzu ve diğerlerini boğmaca (boğmaca), kızamık veya kabakulak gibi ciddi hastalıklara yakalanma ve yayma tehlikesiyle karşı karşıya bırakabilir.

Risk faktörleri

Otizm spektrum bozukluğu teşhisi konan çocukların sayısı artıyor. Bunun daha iyi tespit ve raporlamadan mı yoksa vaka sayısındaki gerçek artıştan mı yoksa her ikisinden mi kaynaklandığı net değil.

Otizm spektrum bozukluğu, her ırktan ve milletten çocukları etkiler, ancak belirli faktörler çocuğun riskini artırır. Bunlar şunları içerebilir:

  • Çocuğunuzun cinsiyeti. Erkeklerin otizm spektrum bozukluğu geliştirme olasılığı kızlardan yaklaşık dört kat daha fazladır.
  • Aile öyküsü. Otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuğu olan ailelerin, bozukluğa sahip başka bir çocuğa sahip olma riski daha yüksektir. Ayrıca otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuğun ebeveynleri veya akrabalarının sosyal veya iletişim becerileriyle ilgili küçük problemleri olması veya bozukluğa özgü belirli davranışlarda bulunmaları da nadir değildir.
  • Diğer bozukluklar. Belirli tıbbi rahatsızlıkları olan çocuklar, normalden daha yüksek otizm spektrum bozukluğu veya otizm benzeri semptomlar riskine sahiptir. Örnekler arasında, entelektüel sorunlara neden olan kalıtsal bir bozukluk olan kırılgan X sendromu; beyinde iyi huylu tümörlerin geliştiği bir durum olan yumrulu skleroz; ve neredeyse sadece kızlarda ortaya çıkan ve baş büyümesinin yavaşlamasına, zihinsel engelliliğe ve amaçlı el kullanımının kaybına neden olan genetik bir durum olan Rett sendromu.
  • Son derece erken doğmuş bebekler. 26. gebelik haftasından önce doğan bebeklerin otizm spektrum bozukluğu riski daha yüksek olabilir.
  • Ebeveynlerin yaşları. Daha büyük ebeveynlerden doğan çocuklar ile otizm spektrum bozukluğu arasında bir bağlantı olabilir, ancak bu bağlantıyı kurmak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Komplikasyonlar

Sosyal etkileşimler, iletişim ve davranışla ilgili sorunlar şunlara yol açabilir:

  • Okulda ve başarılı öğrenmeyle ilgili sorunlar
  • İstihdam sorunları
  • Bağımsız yaşayamama
  • Sosyal izolasyon
  • Aile içinde stres
  • Mağduriyet ve zorbalığa uğrama

Önleme

Otizm spektrum bozukluğunu önlemenin bir yolu yok, ancak tedavi seçenekleri var. Erken teşhis ve müdahale çok faydalıdır ve davranışları, becerileri ve dil gelişimini iyileştirebilir. Ancak müdahale her yaşta faydalıdır. Çocuklar genellikle otizm spektrum bozukluğu semptomlarını aşmasa da, iyi işlev görmeyi öğrenebilirler.

Teşhis

Çocuğunuzun doktoru, düzenli kontrollerde gelişimsel gecikmelerin belirtilerini arayacaktır. Çocuğunuz herhangi bir otizm spektrum bozukluğu belirtisi gösteriyorsa, değerlendirme için muhtemelen bir çocuk psikiyatristi veya psikolog, pediatrik nörolog veya gelişimsel pediatrist gibi otizm spektrum bozukluğu olan çocukları tedavi eden bir uzmana yönlendirileceksiniz.

Otizm spektrum bozukluğu semptom ve ciddiyet açısından büyük farklılıklar gösterdiğinden tanı koymak zor olabilir. Bozukluğu belirlemek için belirli bir tıbbi test yoktur. Bunun yerine bir uzman şunları yapabilir:

  • Çocuğunuzu gözlemleyin ve çocuğunuzun sosyal etkileşimlerinin, iletişim becerilerinin ve davranışlarının zaman içinde nasıl geliştiğini ve değiştiğini sorun.
  • Çocuğunuza işitme, konuşma, dil, gelişim düzeyi ile sosyal ve davranışsal sorunları kapsayan testler verin
  • Çocuğunuza yapılandırılmış sosyal ve iletişim etkileşimleri sunun ve performansı puanlayın
  • Teşhisi belirlemeye diğer uzmanları dahil edin
  • Çocuğunuzun Rett sendromu veya kırılgan X sendromu gibi genetik bir bozukluğa sahip olup olmadığını belirlemek için genetik testi önerin

Tedavi

Otizm spektrum bozukluğunun tedavisi yoktur ve herkese uyan tek bir tedavi yoktur. Tedavinin amacı, otizm spektrum bozukluğu semptomlarını azaltarak ve gelişimi ve öğrenmeyi destekleyerek çocuğunuzun işlev görme yeteneğini en üst düzeye çıkarmaktır. Okul öncesi yıllarda erken müdahale, çocuğunuzun kritik sosyal, iletişim, işlevsel ve davranışsal becerileri öğrenmesine yardımcı olabilir.

Otizm spektrum bozukluğu için ev temelli ve okul temelli tedaviler ve müdahaleler çok büyük olabilir ve çocuğunuzun ihtiyaçları zamanla değişebilir. Sağlık uzmanınız seçenekler önerebilir ve bölgenizdeki kaynakları belirlemenize yardımcı olabilir.

Çocuğunuza otizm spektrum bozukluğu teşhisi konulursa, bir tedavi stratejisi oluşturma konusunda uzmanlarla konuşun ve çocuğunuzun ihtiyaçlarını karşılayacak profesyonellerden oluşan bir ekip oluşturun.

Tedavi seçenekleri şunları içerebilir:

  • Davranış ve iletişim terapileri. Birçok program, otizm spektrum bozukluğu ile ilişkili sosyal, dil ve davranışsal zorlukları ele almaktadır. Bazı programlar, problemli davranışları azaltmaya ve yeni beceriler öğretmeye odaklanır. Diğer programlar, çocuklara sosyal durumlarda nasıl davranacaklarını veya başkalarıyla daha iyi iletişim kurmayı öğretmeye odaklanır. Uygulamalı davranış analizi (ABA), çocukların yeni beceriler öğrenmesine ve bu becerileri ödül temelli bir motivasyon sistemi aracılığıyla birden çok duruma genelleştirmesine yardımcı olabilir.
  • Eğitim terapileri. Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar genellikle yüksek düzeyde yapılandırılmış eğitim programlarına iyi yanıt verir. Başarılı programlar tipik olarak bir uzman ekibi ve sosyal becerileri, iletişimi ve davranışı geliştirmek için çeşitli aktiviteleri içerir. Yoğun, bireyselleştirilmiş davranışsal müdahaleler alan okul öncesi çocuklar genellikle iyi ilerleme gösterirler.
  • Aile terapileri. Ebeveynler ve diğer aile üyeleri, sosyal etkileşim becerilerini geliştiren, sorunlu davranışları yöneten ve günlük yaşam becerilerini ve iletişimi öğreten şekillerde çocuklarıyla nasıl oynanacağını ve etkileşimde bulunacağını öğrenebilirler.
  • Diğer tedaviler. Çocuğunuzun ihtiyaçlarına bağlı olarak, iletişim becerilerini geliştirmek için konuşma terapisi, günlük yaşam aktivitelerini öğretmek için mesleki terapi ve hareketi ve dengeyi iyileştirmek için fizik tedavi faydalı olabilir. Bir psikolog, sorunlu davranışları ele almanın yollarını önerebilir.
  • İlaçlar. Hiçbir ilaç otizm spektrum bozukluğunun temel belirtilerini iyileştiremez, ancak belirli ilaçlar semptomları kontrol etmeye yardımcı olabilir. Örneğin, çocuğunuz hiperaktif ise belirli ilaçlar verilebilir; antipsikotik ilaçlar bazen ciddi davranış problemlerini tedavi etmek için kullanılır; ve anksiyete için antidepresanlar reçete edilebilir. Tüm sağlık hizmeti sağlayıcılarını, çocuğunuzun aldığı ilaçlar veya takviyeler hakkında güncel tutun. Bazı ilaçlar ve takviyeler etkileşime girerek tehlikeli yan etkilere neden olabilir.

Diğer tıbbi ve akıl sağlığı koşullarını yönetmek

Otizm spektrum bozukluğuna ek olarak çocuklar, gençler ve yetişkinler de şunları yaşayabilir:

  • Tıbbi sağlık sorunları. Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların epilepsi, uyku bozuklukları, sınırlı yemek tercihleri ​​veya mide problemleri gibi tıbbi sorunları da olabilir. Çocuğunuzun doktoruna bu koşulları birlikte en iyi nasıl yönetebileceğini sorun.
  • Yetişkinliğe geçişle ilgili sorunlar. Otizm spektrum bozukluğu olan gençler ve genç yetişkinler vücut değişikliklerini anlamakta güçlük çekebilir. Ayrıca, ergenlik döneminde sosyal durumlar giderek daha karmaşık hale gelir ve bireysel farklılıklara karşı daha az hoşgörü olabilir. Ergenlik yıllarında davranış sorunları zor olabilir.
  • Diğer akıl sağlığı bozuklukları. Otizm spektrum bozukluğu olan gençler ve yetişkinler genellikle anksiyete ve depresyon gibi diğer akıl sağlığı bozuklukları yaşarlar. Doktorunuz, akıl sağlığı uzmanınız ve toplum savunuculuğu ve hizmet kuruluşları size yardımcı olabilir.

Gelecek için planlama

Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar tipik olarak yaşamları boyunca öğrenmeye ve sorunları telafi etmeye devam ederler, ancak çoğu bir miktar destek gerektirmeye devam edecektir. Çocuğunuzun istihdam, kolej, yaşam durumu, bağımsızlık ve destek için gereken hizmetler gibi gelecekteki fırsatları için planlama yapmak bu süreci daha sorunsuz hale getirebilir.

Tamamlayıcı tedaviler

Otizm spektrum bozukluğu tedavi edilemediğinden, birçok ebeveyn alternatif veya tamamlayıcı tedaviler arar, ancak bu tedavilerin etkili olduklarını gösteren çok az araştırması vardır. İstemsiz olarak olumsuz davranışları pekiştirebilirsiniz. Ve bazı alternatif tedaviler potansiyel olarak tehlikelidir.

Çocuğunuz için düşündüğünüz herhangi bir terapinin bilimsel kanıtı hakkında çocuğunuzun doktoruyla konuşun.

Kanıta dayalı tedavilerle birlikte kullanıldığında bir miktar fayda sağlayabilecek tamamlayıcı ve alternatif tedavi örnekleri şunları içerir:

  • Yaratıcı terapiler. Bazı ebeveynler, bir çocuğun dokunma veya sese olan duyarlılığını azaltmaya odaklanan sanat terapisi veya müzik terapisi ile eğitici ve tıbbi müdahaleyi desteklemeyi tercih eder. Bu terapiler, diğer tedavilerle birlikte kullanıldığında bir miktar fayda sağlayabilir.
  • Duyusal temelli terapiler. Bu terapiler, otizm spektrum bozukluğu olan kişilerin dokunma, denge ve işitme gibi duyusal bilgileri tolere eden veya işleyen sorunlara neden olan bir duyusal işleme bozukluğuna sahip olduğuna dair kanıtlanmamış teoriye dayanmaktadır. Terapistler bu duyuları harekete geçirmek için fırçalar, sıkmalı oyuncaklar, trambolinler ve diğer malzemeleri kullanır. Araştırmalar, bu tedavilerin etkili olduğunu göstermedi, ancak diğer tedavilerle birlikte kullanıldıklarında bazı faydalar sağlayabilirler.
  • Masaj. Masaj rahatlatıcı olsa da, otizm spektrum bozukluğunun semptomlarını iyileştirip iyileştirmediğini belirlemek için yeterli kanıt yoktur.
  • Evcil hayvan veya at terapisi. Evcil hayvanlar arkadaşlık ve eğlence sağlayabilir, ancak hayvanlarla etkileşimin otizm spektrum bozukluğunun semptomlarını iyileştirip iyileştirmediğini belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Bazı tamamlayıcı ve alternatif terapiler zararlı olmayabilir, ancak yardımcı olduklarına dair hiçbir kanıt yoktur. Bazıları ayrıca önemli miktarda mali maliyet içerebilir ve uygulanması zor olabilir. Bu tedavilerin örnekleri şunları içerir:

  • Özel diyetler. Otizm spektrum bozukluğu için özel diyetlerin etkili bir tedavi olduğuna dair hiçbir kanıt yok. Ve büyüyen çocuklar için kısıtlayıcı diyetler beslenme yetersizliklerine neden olabilir. Kısıtlayıcı bir diyet uygulamaya karar verirseniz, çocuğunuz için uygun bir yemek planı oluşturmak için kayıtlı bir diyetisyenle birlikte çalışın.
  • Vitamin takviyeleri ve probiyotikler. Normal miktarlarda kullanıldığında zararlı olmamakla birlikte, otizm spektrum bozukluğu semptomları için faydalı olduklarına dair hiçbir kanıt yoktur ve takviyeler pahalı olabilir. Vitaminler ve diğer takviyeler ve çocuğunuz için uygun dozaj hakkında doktorunuzla konuşun.
  • Akupunktur. Bu terapi, otizm spektrum bozukluğu semptomlarını iyileştirmek amacıyla kullanılmıştır, ancak akupunkturun etkinliği araştırmalarla desteklenmemektedir.

Çocuklarda Ağız ve Diş Sağlığı Sorunları

Çocuklarda Dikkat Eksikliği - Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)

Çocuklarda Yatak Islatma

Bebeğiniz Neden Başını Sallıyor? Otizmle İlgisi Olabilir mi?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER