Obezite Nedir? Obezite Tedavisi ve Vücut Kitle İndeksi

Obezite Nedir? Obezite Tedavisi ve Vücut Kitle İndeksi

Obezite, aşırı miktarda vücut yağını içeren karmaşık bir hastalıktır. Obezite sadece kozmetik bir sorun değildir.

Kalp hastalığı, şeker hastalığı, yüksek tansiyon ve bazı kanserler gibi diğer hastalıklar ve sağlık sorunları riskinizi artıran tıbbi bir sorundur.

Bazı insanların obeziteden kaçınmakta zorlanmasının birçok nedeni vardır. Genellikle obezite, kalıtımsal faktörlerin çevre, kişisel diyet ve egzersiz seçenekleriyle birleşmesinden kaynaklanır.

İyi haber şu ki, mütevazı bir kilo kaybı bile obezite ile ilişkili sağlık sorunlarını iyileştirebilir veya önleyebilir. Diyet değişiklikleri, artan fiziksel aktivite ve davranış değişiklikleri kilo vermenize yardımcı olabilir. Reçeteli ilaçlar ve kilo verme prosedürleri, obezite tedavisi için ek seçeneklerdir.

Semptomlar

Vücut kitle indeksiniz (BMI) 30 veya daha yüksek olduğunda obezite teşhis edilir. Vücut kitle indeksinizi belirlemek için, kilonuzu pound cinsinden boyunuzun inç karesine bölün ve 703 ile çarpın. Ya da kilogram olarak kilonuzu boyunuzun metre karesine bölün.

Vücut kitle indeksinizi https://www.saglik.org.tr/makale-haber/vucut-kitle-indeksi-nedir-nasil-hesaplanir linkinde hesaplayabilirisniz.

BMI                      Ağırlık durumu

18.5'in altında    Zayıf

18.5-24.9             Normal

25.0-29.9             Kilolu

30.0 ve üstü       Obezite

Çoğu insan için BMI makul bir vücut yağı tahmini sağlar. Bununla birlikte, BMI doğrudan vücut yağını ölçmez, bu nedenle kaslı sporcular gibi bazı kişiler, fazla vücut yağına sahip olmasalar bile obezite kategorisinde bir BMI'ye sahip olabilir .

Ne zaman bir doktora görünmeli

Kilo ile ilgili sağlık sorunları konusunda endişeleriniz varsa, doktorunuza obezite yönetimi konusunda danışın. Siz ve doktorunuz sağlık risklerinizi değerlendirebilir ve kilo verme seçeneklerinizi tartışabilirsiniz.

Nedenleri

Vücut ağırlığı üzerinde genetik, davranışsal, metabolik ve hormonal etkiler olsa da, egzersiz ve normal günlük aktivitelerle yaktığınızdan daha fazla kalori aldığınızda obezite oluşur. Vücudunuz bu fazla kalorileri yağ olarak depolar. 

Çoğu Amerikalı'nın diyetleri kalorilerde çok yüksektir - genellikle fast food ve yüksek kalorili içeceklerden. Obezite hastaları tok hissetmeden önce daha fazla kalori tüketebilir, daha erken aç hissedebilir veya stres veya kaygı nedeniyle daha fazla yemek yiyebilir.

Risk faktörleri

Obezite genellikle nedenlerin ve katkıda bulunan faktörlerin bir kombinasyonundan kaynaklanır:

  • Aile mirası ve etkileri

Ebeveyninizden miras aldığınız genler, depoladığınız vücut yağ miktarını ve bu yağın nereye dağıtıldığını etkileyebilir. Genetik ayrıca vücudunuzun yiyecekleri enerjiye ne kadar verimli bir şekilde dönüştürdüğü, vücudunuzun iştahınızı nasıl düzenlediği ve egzersiz sırasında vücudunuzun nasıl kalori yaktığı konusunda da rol oynayabilir.

Obezite ailelerde görülme eğilimindedir. Bu sadece paylaştıkları genler yüzünden değil. Aile üyeleri de benzer yeme ve aktivite alışkanlıklarını paylaşma eğilimindedir.

  • Yaşam tarzı seçimleri

Sağlıksız diyet. Kalorisi yüksek, meyve ve sebzelerden yoksun, fast food ile dolu, yüksek kalorili içecekler ve büyük porsiyonlarla dolu bir diyet kilo alımına katkıda bulunur.

Sıvı kaloriler. İnsanlar tok hissetmeden birçok kalori, özellikle de alkolden alınan kalori içebilirler. Şekerli alkolsüz içecekler gibi diğer yüksek kalorili içecekler, önemli ölçüde kilo alımına katkıda bulunabilir.

Hareketsizlik. Hareketsiz bir yaşam tarzınız varsa, egzersiz ve günlük rutin aktivitelerle yaktığınızdan her gün kolayca daha fazla kalori alabilirsiniz. Bilgisayar, tablet ve telefon ekranlarına bakmak hareketsiz bir aktivitedir. Bir ekranın önünde geçirdiğiniz saat sayısı, kilo alımı ile büyük ölçüde ilişkilidir.

  • Bazı hastalıklar ve ilaçlar

Bazı insanlarda obezite, Prader-Willi sendromu, Cushing sendromu ve diğer durumlar gibi tıbbi bir nedene kadar izlenebilir. Artrit gibi tıbbi problemler de aktivitenin azalmasına ve bu da kilo alımına neden olabilir.

Diyet veya aktivite yoluyla telafi etmezseniz bazı ilaçlar kilo alımına neden olabilir. Bu ilaçlar arasında bazı antidepresanlar, nöbet önleyici ilaçlar, diyabet ilaçları, antipsikotik ilaçlar, steroidler ve beta blokerler bulunur.

  • Sosyal ve ekonomik sorunlar

Sosyal ve ekonomik faktörler obezite ile bağlantılıdır. Yürümek veya egzersiz yapmak için güvenli alanlarınız yoksa obeziteden kaçınmak zordur. Benzer şekilde, size sağlıklı yemek pişirme yöntemleri öğretilmemiş olabilir veya daha sağlıklı yiyeceklere erişiminiz olmayabilir. Ek olarak, birlikte zaman geçirdiğiniz insanlar kilonuzu etkileyebilir - obezite olan arkadaşlarınız veya akrabalarınız varsa obezite geliştirme olasılığınız daha yüksektir. 

  • Yaş

Küçük çocuklarda bile obezite her yaşta ortaya çıkabilir. Ancak yaşlandıkça, hormonal değişiklikler ve daha az aktif bir yaşam tarzı obezite riskinizi artırır. Ek olarak, vücudunuzdaki kas miktarı yaşla birlikte azalma eğilimindedir. Genel olarak, düşük kas kütlesi metabolizmanın azalmasına neden olur. Bu değişiklikler ayrıca kalori ihtiyacını azaltır ve fazla kilolardan uzak durmayı zorlaştırabilir. Ne yediğinizi bilinçli olarak kontrol etmezseniz ve yaşlandıkça fiziksel olarak daha aktif hale gelirseniz, muhtemelen kilo alırsınız.

  • Diğer faktörler

Gebelik. Hamilelik sırasında kilo alımı yaygındır. Bazı kadınlar bebek doğduktan sonra bu kiloyu vermekte zorlanır. Bu kilo artışı kadınlarda obezitenin gelişmesine katkıda bulunabilir. Emzirme, hamilelik sırasında alınan kiloları kaybetmek için en iyi seçenek olabilir.

Sigarayı bırakmak. Sigarayı bırakmak genellikle kilo alımı ile ilişkilendirilir. Ve bazıları için, obezite olarak nitelendirilmek için yeterli kilo alımına yol açabilir. Genellikle bu, insanlar sigarayı bırakmayla başa çıkmak için yiyecek kullandıklarında olur. Ancak uzun vadede sigarayı bırakmak, sağlığınız için sigara içmeye devam etmekten daha büyük bir faydadır. Doktorunuz sigarayı bıraktıktan sonra kilo almayı önlemenize yardımcı olabilir.

Uyku eksikliği. Yeterince uyumamak veya çok fazla uyumamak, iştahınızı artıran hormonlarda değişikliklere neden olabilir. Ayrıca kilo alımına katkıda bulunabilecek kalori ve karbonhidrat bakımından yüksek yiyecekler isteyebilirsiniz.

Stres. Ruh halinizi ve refahınızı etkileyen birçok dış faktör obeziteye katkıda bulunabilir. İnsanlar stresli durumlar yaşadıklarında genellikle daha yüksek kalorili yiyecekler ararlar.

Mikrobiyom. Bağırsak bakterileriniz yediklerinizden etkilenir ve kilo alımına veya kilo vermede zorluğa katkıda bulunabilir.

Önceki kilo verme girişimleri. Önceki kilo verme girişimleri ve ardından hızlı kilo alma, daha fazla kilo alımına katkıda bulunabilir. Bazen yo-yo diyeti olarak adlandırılan bu fenomen metabolizmanızı yavaşlatabilir.

Bu risk faktörlerinden bir veya daha fazlasına sahip olsanız bile, kaderinizin obezite geliştireceğiniz anlamına gelmez. Çoğu risk faktörünü diyet, fiziksel aktivite ve egzersiz ve davranış değişiklikleri yoluyla ortadan kaldırabilirsiniz.

Komplikasyonlar

Obezite hastalarının aşağıdakiler de dahil olmak üzere bir dizi potansiyel olarak ciddi sağlık problemleri geliştirme olasılığı daha yüksektir:

  • Kalp hastalığı ve felç. Obezite, kalp hastalığı ve felç için risk faktörleri olan yüksek tansiyon ve anormal kolesterol seviyelerine sahip olma olasılığınızı artırır.
  • Tip2 diyabet. Obezite, vücudunuzun kan şekeri seviyelerini kontrol etmek için insülini kullanma şeklini etkileyebilir. Bu, insülin direnci ve diyabet riskinizi artırır.
  • Bazı kanserler. Obezite, rahim, rahim ağzı, endometriyum, yumurtalık, meme, kolon, rektum, yemek borusu, karaciğer, safra kesesi, pankreas, böbrek ve prostat kanseri riskinizi artırabilir.
  • Sindirim problemleri. Obezite, mide ekşimesi, safra kesesi hastalığı ve karaciğer problemleri geliştirme olasılığınızı artırır.
  • Jinekolojik ve cinsel sorunlar. Obezite, kadınlarda kısırlığa ve düzensiz adet dönemlerine neden olabilir. Obezite ayrıca erkeklerde sertleşme bozukluğuna neden olabilir.
  • Uyku apnesi. Obezite hastalarının uykuda nefes almanın tekrar tekrar durduğu ve başladığı potansiyel olarak ciddi bir bozukluk olan uyku apnesine sahip olma olasılığı daha yüksektir.
  • Kireçlenme. Obezite, vücuttaki iltihaplanmayı teşvik etmenin yanı sıra, ağırlık taşıyan eklemlere uygulanan stresi artırır. Bu faktörler osteoartrit gibi komplikasyonlara yol açabilir.

Yaşam kalitesi

Obezite, genel yaşam kalitenizi düşürebilir. Keyifli faaliyetlere katılmak gibi önceden yaptığınız şeyleri yapamayabilirsiniz. Halka açık yerlerden kaçınabilirsiniz. Obezite hastaları ayrımcılıkla bile karşılaşabilir.

Yaşam kalitenizi etkileyebilecek diğer kiloyla ilgili sorunlar şunlardır:

  • Depresyon
  • Sakatlık
  • Cinsel sorunlar
  • Utanç ve suçluluk
  • Sosyal izolasyon
  • Daha düşük iş başarısı

Önleme

İster obezite riski altında olun, ister şu anda fazla kilolu olun veya sağlıklı bir kiloda olun, sağlıksız kilo alımını ve ilgili sağlık sorunlarını önlemek için adımlar atabilirsiniz. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, kilo alımını önlemeye yönelik adımlar, kilo verme adımlarıyla aynıdır: günlük egzersiz, sağlıklı bir diyet ve ne yediğinizi ve içtiğinizi izlemek için uzun vadeli bir taahhüt.

  • Düzenli egzersiz. Kilo alımını önlemek için haftada 150 ila 300 dakika orta yoğunlukta aktivite yapmanız gerekir. Orta derecede yoğun fiziksel aktiviteler arasında hızlı yürüyüş ve yüzme bulunur.
  • Sağlıklı beslenme planı izleyin. Meyveler, sebzeler ve tam tahıllar gibi düşük kalorili, besleyici yoğun yiyeceklere odaklanın. Doymuş yağdan kaçının ve tatlıları ve alkolü sınırlayın. Sınırlı atıştırma ile günde üç öğün yemek yiyin. Yine de seyrek bir tedavi olarak az miktarda yüksek yağlı, yüksek kalorili yiyeceklerin tadını çıkarabilirsiniz. Çoğu zaman sağlıklı bir kiloyu ve sağlığı destekleyen yiyecekleri seçtiğinizden emin olun.
  • Yemek yemenize neden olan yiyecek tuzaklarını bilin ve bunlardan kaçının. Kontrolsüz yemeyi tetikleyen durumları belirleyin. Günlük tutmaya çalışın ve ne yediğinizi, ne kadar yediğinizi, ne zaman yediğinizi, nasıl hissettiğinizi ve ne kadar aç olduğunuzu yazın. Bir süre sonra kalıpların ortaya çıktığını görmelisiniz. Önceden planlayabilir ve bu tür durumlarla başa çıkmak için stratejiler geliştirebilir ve yeme davranışlarınızı kontrol altında tutabilirsiniz.
  • Kilonuzu düzenli olarak izleyin. Kendilerini haftada en az bir kez tartan kişiler fazla kiloları uzak tutmada daha başarılıdır. Kilonuzu izlemek, çabalarınızın işe yarayıp yaramadığını size söyleyebilir ve küçük kilo artışlarını büyük problemler haline gelmeden önce tespit etmenize yardımcı olabilir.
  • Tutarlı olun. Hafta içi, hafta sonları ve tatil ve tatil günlerinde sağlıklı kilo planınıza olabildiğince bağlı kalmak, uzun vadeli başarı şansınızı artırır.

Teşhis

Obeziteyi teşhis etmek için doktorunuz tipik olarak fiziksel bir muayene yapacak ve bazı testler önerecektir.

Bu testler genellikle şunları içerir:

Sağlık geçmişinizi almak. Doktorunuz kilo geçmişinizi, kilo verme çabalarınızı, fiziksel aktivite ve egzersiz alışkanlıklarınızı, yeme alışkanlıklarınızı ve iştah kontrolünüzü, sahip olduğunuz diğer koşulları, ilaçları, stres seviyelerini ve sağlığınızla ilgili diğer konuları gözden geçirebilir. Doktorunuz ayrıca, belirli koşullara yatkın olup olmadığınızı görmek için ailenizin sağlık geçmişini gözden geçirebilir.

Genel bir fizik muayene. Bu, boyunuzu ölçmeyi içerir; kalp atış hızı, kan basıncı ve sıcaklık gibi yaşamsal belirtilerin kontrol edilmesi; kalbinizi ve ciğerlerinizi dinlemek; ve karnınızı incelemek.

Vücuk Kitle İndeksi - BMI. Doktorunuz vücut kitle indeksinizi (BMI) kontrol edecektir. 30 veya daha yüksek bir BMI obezite olarak kabul edilir. 30'dan büyük sayılar sağlık risklerinizi daha da artırır. Sizin BMI bunun genel sağlık risklerini ve ne tedaviler uygun olabilir belirlemesine yardımcı olabilir yılda bir kez en az kontrol edilmelidir.

Bel çevrenizin ölçülmesi. Bazen viseral yağ veya abdominal yağ olarak adlandırılan bel çevresinde depolanan yağ, kalp hastalığı ve diyabet riskinizi daha da artırabilir. Bel ölçüsü (çevresi) 35 inçten (89 santimetre veya cm) fazla olan kadınlar ve bel ölçüsü 102 cm'den (40 inç) fazla olan erkekler, daha küçük bel ölçüsü olanlara göre daha fazla sağlık riskine sahip olabilir. Gibi BMI ölçümü, sizin bel çevresi yılda bir kez en az kontrol edilmelidir.

Diğer sağlık sorunlarını kontrol etmek. Bilinen sağlık problemleriniz varsa doktorunuz bunları değerlendirecektir. Doktorunuz ayrıca yüksek tansiyon ve diyabet gibi diğer olası sağlık sorunlarını da kontrol edecektir. Doktorunuz ayrıca elektrokardiyogram gibi bazı kalp testleri önerebilir.

Kan testleri. Sahip olduğunuz testler, sağlığınıza, risk faktörlerine ve sahip olabileceğiniz mevcut semptomlara bağlıdır. Kan testleri bir kolesterol testi, karaciğer fonksiyon testleri, açlık glikozu, tiroid testi ve diğerlerini içerebilir.

Tüm bu bilgileri toplamak size ve doktorunuza ne kadar kilo vermeniz gerektiğini ve halihazırda sahip olduğunuz sağlık koşulları veya riskleri belirlemenize yardımcı olur. Ve bu tedavi kararlarına rehberlik edecektir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER

YAŞLI VE HASTA BAKIMI KURSU - SERTİFİKALI UZAKTAN EĞİTİM

Türkiye Sağlık Vakfı Onaylı Sertifikalı Eğitim

İLGİLİ DOKTORLAR/UZMANLAR

Doç.Dr. Osman YILDIRIM

Metabolik Cerrahi, Genel cerrahi

Doç.Dr. Samet YARDIMCI

Metabolik Cerrahi, Genel cerrahi, Gastroenteroloji cerrahisi