Menopoz Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey

Menopoz Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey

Menopoz, bir kadın arka arkaya 12 ay içinde adet görmediğinde ve artık doğal olarak hamile kalamadığında ortaya çıkar. Genellikle 45-55 yaşları arasında başlar ancak bu yaş aralığından önce veya sonra gelişebilir. 

Menopoz, sıcak basmaları ve kilo alımı gibi rahatsız edici semptomlara neden olabilir. Çoğu kadın için menopoz için tıbbi tedaviye gerek yoktur. 

Menopoz ne zaman başlar ve ne kadar sürer? 

Çoğu kadın, menopoz semptomları geliştirmeye son dönemlerinden yaklaşık dört yıl önce başlar. Semptomlar genellikle bir kadının son adet döneminden yaklaşık dört yıl sonrasına kadar devam eder. 

Az sayıda kadın, menopoz ortaya çıkmadan on yıl öncesine kadar menopoz semptomları yaşar ve 10 kadından 1'i , son adetlerini takip eden 12 yıl boyunca menopoz semptomları yaşar. 

Menopoz için medyan yaş 51'dir. 

Genetik ve yumurtalık sağlığı dahil menopoza ne zaman başlayacağınızı belirlemeye yardımcı olan birçok faktör vardır. Perimenopoz, menopozdan önce ortaya çıkar. Perimenopoz, hormonlarınızın menopoza hazırlanırken değişmeye başladığı bir zamandır. 

Birkaç aydan birkaç yıla kadar sürebilir. Birçok kadın 40'lı yaşların ortasından bir süre sonra perimenopoza başlar. Diğer kadınlar perimenopozu atlar ve aniden menopoza girer. 

Kadınların yaklaşık yüzde 1'i erken menopoz veya birincil yumurtalık yetmezliği olarak adlandırılan 40 yaşından önce menopoza başlar. Kadınların yaklaşık yüzde 5'i 40 ile 45 yaşları arasında menopoza giriyor. Buna erken menopoz deniyor. 

Perimenopoz ve menopoz ile menopoz sonrası

Perimenopoz sırasında adet dönemleri düzensiz hale gelir. Süreleriniz gecikebilir veya bir veya daha fazla dönemi tamamen atlayabilirsiniz. Adet akışı da ağırlaşabilir veya hafifleyebilir. 

Menopoz, bir yıl boyunca adet görmeme olarak tanımlanır. 

Postmenopoz, menopoz meydana geldikten sonraki yılları ifade eder. 

Menopozun belirtileri nelerdir?

Her kadının menopoz deneyimi benzersizdir. Menopoz aniden veya daha kısa bir süre boyunca ortaya çıktığında semptomlar genellikle daha şiddetlidir. 

Kanser veya histerektomi gibi yumurtalık sağlığını etkileyen durumlar veya sigara içmek gibi belirli yaşam tarzı seçimleri semptomların şiddetini ve süresini artırma eğilimindedir. 

Adet değişikliklerinin yanı sıra, perimenopoz, menopoz ve menopoz sonrası semptomlar genellikle aynıdır. Perimenopozun en yaygın erken belirtileri şunlardır: 

  • daha az sıklıkta adet görme
  • normalde yaşadığınızdan daha ağır veya daha hafif dönemler
  • sıcak basmalar, gece terlemeleri ve kızarma dahil vazomotor semptomlar

Kadınların tahmini yüzde 75'i menopozla birlikte sıcak basması yaşıyor. 

Menopozun diğer yaygın semptomları şunları içerir: 

  • uykusuzluk hastalığı
  • vajinal kuruluk
  • kilo almak
  • depresyon
  • kaygı
  • konsantrasyon zorluğu
  • hafıza problemleri
  • azalmış libido veya cinsel dürtü
  • kuru cilt , ağız ve gözler
  • artan idrara çıkma
  • ağrılı veya hassas göğüsler
  • baş ağrısı
  • kalp atışı
  • idrar yolu enfeksiyonları (İYE)
  • azalmış kas kütlesi
  • ağrılı veya sert eklemler
  • saç incelmesi veya dökülmesi
  • Yüz, boyun, göğüs ve sırtın üst kısmı gibi vücudun diğer bölgelerinde artan saç büyümesi 
Komplikasyonlar

Menopozun yaygın komplikasyonları şunları içerir: 

  • vulvovajinal atrofi
  • disparoni veya ağrılı ilişki
  • daha yavaş metabolik fonksiyon
  • osteoporoz veya azaltılmış kütle ve kuvvete sahip daha zayıf kemikler
  • ruh hali veya ani duygusal değişiklikler
  • katarakt
  • periodontal hastalık
  • idrar kaçırma
  • kalp veya kan damarı hastalığı

Menopoz nasıl teşhis edilir?

Menopozu doğrulamak için yaygın olarak kullanılan ek kan testleri şunları içerir:

  • tiroid fonksiyon testleri

  • kan lipit profili
  • karaciğer fonksiyon testleri
  • böbrek fonksiyon testleri
  • testosteron , progesteron , prolaktin , estradiol ve koryonik gonadotropin (hCG) testleri

Tedaviler 

Belirtileriniz şiddetliyse veya yaşam kalitenizi etkiliyorsa tedaviye ihtiyacınız olabilir. Hormon tedavisi, 60 yaşın altındaki kadınlarda veya menopoz başlangıcından sonraki 10 yıl içinde aşağıdakilerin azaltılması veya yönetimi için etkili bir tedavi olabilir: 

  • sıcak basması
  • gece terlemeleri
  • kızarma
  • vajinal atrofi
  • osteoporoz

Evde yapılabilecekler ve yaşam tarzı değişiklikleri

Yaşam tarzı değişiklikleri ve tamamlayıcı tedaviler kullanarak küçük ila orta dereceli menopoz semptomlarını doğal olarak azaltmanın birkaç yolu vardır. 

Menopoz semptomlarını yönetmek için evde bazı ipuçları: 

  • Serin kalmak

Özellikle geceleri ve sıcak veya öngörülemeyen havalarda bol, katmanlı giysiler giyin. Bu, sıcak basmaları yönetmenize yardımcı olabilir. 

Yatak odanızı serin tutmak ve geceleri ağır battaniyelerden kaçınmak da gece terleme şansınızı azaltmaya yardımcı olabilir. Düzenli olarak gece terliyorsanız, yatağınızı korumak için yatağınızın altına su geçirmez bir örtü kullanmayı düşünün. 

Kızardığınızı hissediyorsanız serinlemenize yardımcı olacak portatif bir fan da taşıyabilirsiniz. 

  • Egzersiz yapmak ve kilonuzu yönetmek

Kilonuzu yönetmenize yardımcı olması için günlük kalori alımınızı 400 ila 600 kalori azaltın. Günde 20-30 dakika orta derecede egzersiz yapmak da önemlidir. 

  • İhtiyaçlarınızı iletmek

Herhangi bir depresyon, endişe, üzüntü, izolasyon, uykusuzluk ve kimlik değişikliği duyguları hakkında bir terapist veya psikologla konuşun. 

Ayrıca ihtiyaçlarınızı bilmeleri için aile üyelerinizle, sevdiklerinizle veya arkadaşlarınızla endişe duyguları, ruh hali değişiklikleri veya depresyon hakkında konuşmayı denemelisiniz. 

  • Diyetinize dikkat etmek

Osteoporoz riskinizi azaltmaya ve enerji seviyelerini ve uykuyu iyileştirmeye yardımcı olmak için kalsiyum, D vitamini ve magnezyum takviyeleri alın . Kişisel sağlık ihtiyaçlarınız için size yardımcı olabilecek takviyeler hakkında doktorunuzla konuşun. 

  • Gevşeme ve nefes alma tekniklerini uygulayın
  • Cildinize iyi bakmak

Cilt kuruluğunu azaltmak için günlük nemlendiriciler uygulayın . Cildinizi kurutabilecek veya tahriş edebilecek aşırı banyo yapmaktan veya yüzmekten de kaçınmalısınız. 

  • Uyku sorunlarını yönetmek

Uykusuzluğunuzu geçici olarak yönetmek için OTC uyku ilaçlarını kullanın veya doğal uyku yardımcılarını doktorunuzla tartışmayı düşünün . Düzenli olarak uyumakta güçlük çekiyorsanız doktorunuzla konuşun, böylece onu yönetmenize ve daha iyi bir gece uykusu almanıza yardımcı olabilirler. 

  • Sigarayı bırakmak ve alkol kullanımını sınırlamak; sigaraya maruz kalmak semptomlarınızı daha da kötüleştirebilir.

Menopoz Nedir? Menopoz Belirtileri Nelerdir?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER