Kırmız Et: Çoğu Zarar Azı Karar

Kırmız Et: Çoğu Zarar Azı Karar

Kımızı et, çiğ olduğunda etinin rengi kırmızı olan hayvansal gıdadır. Kırmızı et, beslenme ve sağlık uzmanları tarafından en tartışmalı gıdalardan biridir. İnsanlığın doğuşundan beri et yeniyor olsa bile şu an kırmızı etin zararlı olduğunu düşünen birçok insan vardır.

İnsanlığın başından beri et yenmesi sebebiyle sindirim sistemimiz kırmızı et sindirimi için oldukça iyi donanımlıdır. Günümüzde birçok yerel kabile Batılı ülkelerden daha fazla et tüketmekte ve sağlıkları oldukça iyidir. Ancak günümüzde tükettiğimiz etlerin çoğu on binlerce yıl önce atalarımızın tükettiği özgürce otlanan hayvanların eti değildir. Çiftliklerde doğan ve fabrikalarda büyüyen, hormon ilaçları kullanılan ve tahıl bazlı yemler yiyen hayvanlar ile atalarımızın etini tükettiği hayvanlar oldukça farklıdır.

Günümüzde bazı et türleri yüksek oranda işlenmiştir. Tütsülenirler, kürlenirler, daha sonra nitratlar, koruyucular ve çeşitli kimyasallarla işlenirler. Bu nedenle, farklı et türlerini ayırt etmek çok önemlidir:

İşlenmiş Et: Bu ürünler genellikle geleneksel olarak yetiştirilen ineklerden elde edilir ve daha sonra çeşitli işlenme yöntemlerinden geçer. Sosis, salam ve jambon işlenmiş ete örnektir.

Geleneksel Kırmızı Et: Geleneksel kırmızı etler yoğun işlem görmez fakat hayvanlar genellikle büyük besihanelerde yetiştirilir. Buna kuzu ve sığır eti türevleri örnektir.

Beyaz Et: Pişirildiğinde beyaz olan etler şeklinde tanımlanır. Bu etler tavuk ve hindi gibi kümes hayvanlarından elde edilen etlerdir.

Organik Et: Bu et doğal olarak beslenen ve organik olarak yetiştirilen, ilaç ve hormon takviyesi yapılmamış hayvanlardan elde edilir.

Etin sağlık üzerindeki etkisi düşünülürken bütün etlerin birbirine eşit olmadığı bilinmelidir.

Kırmızı Etin Fazla Tüketiminin Muhtemel Riskleri

-Kırmızı ette doymuş yağ oranı yüksektir. Vücudumuzun yağa ihtiyacı olsa da aşırıya kaçmak tehlikelidir. Doymuş yağlar arterleri tıkayarak sağlık komplikasyonlarına yol açabilir.

-Özellikle fazla miktar işlenmiş et tüketmek kalın bağırsak kanserine neden olmaktadır. Yapılan araştırmalara göre, her gün ortalama 76 gram kırmızı ve işlenmiş et yiyenlerde, günde sadece 21 gram yiyenlere göre %20 daha fazla bağırsak kanseri görülmektedir.

-Yüksek sıcaklıklarda pişirilen et kimyasal reaksiyona uğrayarak zararlı bileşenler ortaya çıkarır. Salam, füme jambon veya sosisli sandviç gibi işlenmiş etler de bizim için iyi olmayan kimyasallar içerebilir.

-Araştırmalarda, yüksek düzeyde kırmızı et tüketimi ile kalp hastalığı ve diyabet gibi diğer hastalıklar arasında ilişki bulunmuştur. Araştırmacılar, balık, kümes hayvanları, kabuklu yemişler, baklagiller, az yağlı süt ve tam tahıllar gibi günde bir porsiyon kırmızı etin yerine kırmızı etin kullanılmasının ölüm riskini yüzde 7-19 oranında azaltabileceğini tahmin ediyor.

-Yüksek miktarda doymuş yağ ve herhangi bir miktarda trans yağ tüketmenin bir kişinin kolesterol seviyelerini yükseltebileceğini ve kalp hastalığı riskini arttırabilir. Bu nedenle yenilen kırmızı et miktarını sınırlandırılmalı ve yağsız etleri seçmeye dikkat edilmelidir.

Kırmızı Etin Yararları

Kırmızı et, zengin bir vitamin ve mineral kaynağıdır. Vücudumuzun düzgün çalışması için B12 ve D Vitamini gibi vitaminlere ihtiyacı vardır ve kırmızı et her ikisi için de iyi bir kaynaktır. Ancak bu vitaminler sadece kırmızı ette bulunmaz. Bu vitaminleri süt ve tavuk ya da balık gibi yağsız etlerden de alınabilir.

B3 Vitamini (niasin): RDA'nın (RDA = Tavsiye Edilen Günlük Alınması Gereken Besin Miktarı) %25'i

B12 Vitamini (kobalamin): RDA'nın %37'si (bu vitamin bitkisel gıdalardan elde edilemez)

B6 Vitamini (piridoksin): RDA'nın %18'i

Demir: RDA'nın %12'si (bu, bitkilerden alınan demirden çok daha iyi emilen yüksek kaliteli hem demiridir)

Çinko: RDA'nın %32'si

Selenyum: RDA'nın %24’ü kırmızı etten sağlanmaktadır (100 gram yağsız kıymaya göre hesaplanmıştır).

Kırmızı et ayrıca kas, kemik, diğer dokular ve enzimler oluşturmak için gerekli olan protein açısından da yüksektir.

Hemen hemen her şeyde olduğu gibi, kırmızı et tüketiminde de ölçülü olmak önemlidir. Her öğünde kırmızı et yerseniz, evet, kırmızı et sizin için kötüdür. Bununla birlikte, haftada bir veya iki kez 30-40 gram kırmızı et yerseniz sorun olmaz. Tavuk veya balık gibi yağsız etler daha sağlıklı bir seçenek olabilir, ancak kırmızı et tüketmekten korkmanıza gerek yok. Sonuçta, sağlığınızı yediğiniz tek bir yiyecek türü belirlemez.

Düzenli egzersiz yaparsanız ve sağlıklı yaşam seçimleri yaparsanız, tek başına kırmızı et yemenin zararlı olduğunu düşünmeyin. Öte yandan, kırmızı eti diyetinizden çıkarıp, bir çok abur cubur yiyip bütün gün kanepede oturup sağlıklı yaşamayı bekleyemezsiniz. Sağlıklı yaşam yediğiniz her şeyin, fiziksel aktivitenizin ve yaptığınız diğer yaşam seçimlerinin bir birleşimidir.

Türkiye Sağlık Vakfı

Fonksiyonel Gıdalar Nelerdir? Sağlıklı Beslenmede Yeri

Akdeniz Diyeti Sedef Hastalığına İyi Gelir mi?

Sağlıklı Beslenme ve 16 Süper Gıda

B12 Vitamin Eksikliğinin 9 Belirtisi

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER