"İlaç Olarak Gıda" Ne İfade Ediyor?

Beslenmenizin kilo ve enerjide ve hatta ruh halinizde büyük bir rol oynadığını biliyorsunuz. Ama hayatınızı kurtarmaya da yardımcı olabileceğini biliyor muydunuz?

Kökleri HIV salgınına dayanan ve halk sağlığı savunucularının AIDS yönetimine yardımcı olmak için beslenme programları başlattığı 1980'lerde başlayan bir felsefe olan “ilaç olarak gıda” hareketinin arkasındaki fikir budur.

Günümüzde birçok insan, belirli beslenme tarzlarının, yaşam kalitesini, sağlığını ve uzun ömürlülüğü etkilemekten bahsetmekle birlikte, hastalıkların önlenmesini de etkileme potansiyeline sahip olduğunun pek farkında değil.

American College of Lifestyle Medicine’ın başkanı olan Dr. David Katz “Çevremizdeki dünyada meydana gelen tüm kronik hastalıkların ve erken ölümlerin yüzde 80'inin sadece rutin fiziksel aktivite, sigara içmemek ve doğru beslenme ile tamamen önlenebilir olduğunu onlarca yıldır biliyoruz." diyor.

İster bir hastalığı engellemek, ister halihazırda sahip olduğunuz bir hastalığı yönetmeyi, ister daha iyi görünmek ve hissetmek için daha sağlıklı beslenmek yani yiyecekleri ilaç olarak kullanmanız mümkün.

Sağlıklı Beslenme Hastalığı Uzakta Tutmaya Nasıl Yardımcı Olabilir?

Tabağınızı genellikle ne tür yiyecekler doldurur? Cevap, gelecekteki kronik hastalık riskinizde önemli bir rol oynayabilir.

Nisan 2019'da The Lancet'te yayınlanan bir araştırmaya göre, her yıl yetersiz beslenme, kardiyovasküler hastalıklar, belirli kanser türleri ve tip 2 diyabet gibi hastalıklardan kaynaklanan 11 milyon ölüm gerçekleşiyor.

Bu arada, Mart 2017'de yayınlanan diyet ve kalp-metabolik bağlantılı ölümlerin ilişkisini analiz eden bir araştırmaya göre, Amerika Birleşik Devletleri'nde kalp hastalığı, felç veya tip 2 diyabetten günde tahmini 900 ölüm, kötü beslenmenin sonucu olabilir. 

Genel olarak, sağlıksız beslenme özellikleri arasında çok fazla sodyum, özellikle işlenmiş et ürünleri ve şekerle tatlandırılmış içecekler tüketmek veya yeterince meyve, sebze, kuruyemiş ve tohum, tam tahıllar, çoklu doymamış yağlar ve deniz ürünleri bazlı omega-3 yağ asitleri tüketmemek sayılabilir.

Birçok kronik hastalığı önlemeye yardımcı olmak için belirli diyet planları bilimsel olarak desteklenmektedir. Dr. Katz, Ulusal Kalp, Akciğer ve Kan Enstitüsü'ne göre kan basıncını ve LDL kolesterolü düşürdüğü gösterilen kalp-sağlıklı DASH diyetiyle ilgili araştırmaya işaret ediyor. Ayrıca, bir incelemeye göre, düşük yağlı bir rejimle birleştirildiğinde potansiyel olarak zararlı düşük yoğunluklu lipoprotein (LDL) kolesterolü düşürdüğü ve kardiyovasküler hastalık riskini düşürdüğü gösterilen bitki bazlı Portfolio diyetinden de alıntı yapıyor. 

Benzer şekilde, Eylül 2015 yılında yayınlanan çalışmada Alzheimer - Demansı önlemede Akdeniz türü beslenmenin etkilerini göstermiştir. Akdeniz diyeti (kepekli tahıllar, balık, zeytinyağı, bitter çikolata içeren bir yeme yaklaşımı) Alzheimer ve Parkinson hastalığı geliştirme ihtimalinizi azaltmaya yardımcı olabilir.

Katz ayrıca, düşük yağlı bir diyet ve egzersizle elde edilen yüzde 7'lik bir kilo kaybının, kan şekerini düşürdüğünü ve prediyabetli bireylerde tip 2 diyabet gelişme oranını yüzde 34 azalttığını gösteren Diyabet Önleme Programına atıfta bulunuyor.

Katz, "Beslenme gerçekten bir ilaçtır, sadece önleme değil, sadece sağlığın teşviki değil - kelimenin tam anlamıyla hastalığın tedavisi ve tersine çevrilmesi," diyor. 

Aynı şekilde, Akdeniz diyeti de dahil olmak üzere tam tahıllar, meyveler, sebzeler, kabuklu yemişler, baklagillerde daha yüksek olan sağlıklı bitki bazlı diyetler, çok sayıda koruyucu faydayla bağlantılıdır. Journal of the American Heart Association'da yayınlanan 2019 tarihli bir araştırmaya göre, daha düşük kardiyovasküler hastalık riskinin yanı sıra tüm nedenlerden kaynaklanan düşük ölüm riskini de içeriyor.

Everyday Health

DNA Diyeti Nedir? Kişiye Özel Beslenme Programı

Fonksiyonel Gıdalar Nelerdir? Sağlıklı Beslenmede Yeri

Kanıta Dayalı Bilimsel 27 Sağlık Ve Beslenme İpucu

Buğday Alerjisi Nedir? Belirtileri ve Beslenme Önerileri

Anne Beslenmesinin Bebek Beyni Gelişimine Etkisi

Akdeniz Diyeti Sedef Hastalığına İyi Gelir mi?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER