Fonksiyonel Gıdalar Nelerdir? Sağlıklı Beslenmede Yeri

Fonksiyonel Gıdalar Nelerdir? Sağlıklı Beslenmede Yeri

Son yıllarda fonksiyonel gıdalar sağlık ve zindelik çevrelerinde popülerlik kazanmıştır. 

Nutrasötikler olarak da bilinen fonksiyonel gıdalar oldukça besleyicidir ve bir dizi güçlü sağlık yararıyla ilişkilendirilir. Örneğin, hastalığa karşı koruyabilir, besin eksikliklerini önleyebilir ve büyüme ve gelişmeyi destekleyebilirler. 

Bu makalede, fonksiyonel gıdaların tanımı, faydaları ve potansiyel kullanımları incelenmektedir. 

İşlevsel yiyecekler nelerdir?

Fonksiyonel gıdalar, besin değerlerinin ötesinde sağlık yararları sunan bileşenlerdir. Bazı türler, sağlığı iyileştirmek için tasarlanmış takviyeler veya diğer ek bileşenler içerir. 

Kavram, Japonya'da 1980'lerde devlet kurumlarının genel nüfusun sağlığını iyileştirme çabasıyla kanıtlanmış faydaları olan yiyecekleri onaylamaya başlamasıyla ortaya çıktı. 

Bazı örnekler arasında vitaminler, mineraller, probiyotikler veya lifle güçlendirilmiş yiyecekler bulunur. Meyveler, sebzeler, kabuklu yemişler, tohumlar ve tahıllar gibi besin açısından zengin içerikler de genellikle fonksiyonel gıdalar olarak kabul edilir. 

Örneğin yulaf, iltihabı azalttığı, bağışıklık fonksiyonunu geliştirdiği ve kalp sağlığını iyileştirdiği gösterilen beta glukan adı verilen bir tür lif içerir. 

Benzer şekilde, meyve ve sebzeler, hastalıklara karşı korunmaya yardımcı olan faydalı bileşikler olan antioksidanlarla doludur. 

Fonksiyonel gıda örnekleri

Fonksiyonel gıdalar genellikle iki kategoriye ayrılır: geleneksel ve modifiye. 

Geleneksel yiyecekler, vitaminler, mineraller, antioksidanlar ve kalp sağlığına yararlı yağlar gibi önemli besinler açısından zengin, doğal, tam gıda bileşenleridir. 

Günümüzde bazı gıdalar,  gıdanın sağlık yararlarını artırmak için vitaminler, mineraller, probiyotikler veya lif gibi ek bileşenlerle güçlendirilmektedir. 

Geleneksel fonksiyonel yiyeceklerin bazı örnekleri: 

  • Meyveler: çilek, kivi, armut, şeftali, elma, portakal, muz
  • Sebzeler: brokoli, karnabahar, lahana, ıspanak , kabak
  • Fındık: badem , kaju fıstığı, antep fıstığı, macadamia fıstığı, Brezilya fıstığı
  • Tohumlar: chia tohumu, keten tohumu, kenevir tohumu, kabak çekirdeği
  • Baklagiller: siyah fasulye, nohut, lacivert fasulye, mercimek
  • Kepekli tahıllar: yulaf, arpa, karabuğday, esmer pirinç , kuskus
  • Deniz ürünleri: somon, sardalya, hamsi, uskumru, morina
  • Fermente gıdalar: tempeh, kombucha, kimchi, kefir, lahana turşusu
  • Otlar ve baharatlar: zerdeçal, tarçın, zencefil , kırmızı biber
  • İçecekler: kahve, yeşil çay, siyah çay

HealthLine

KAHVE VE YEŞİL ÇAY TİP 2 DİYABETE KARŞI YARDIMCI OLABİLİR

GIDA TAKVİYELERİ VE VİTAMİNLER: KOENZİM Q10

KETO DİYETİ BAĞIRSAK MANTARLARINI DÜZENLEYEREK ALZHEİMER RİSKİNİ AZALTABİLİR

AKDENİZ DİYETİ SEDEF HASTALIĞINA İYİ GELİR Mİ?

ORGANİK BEBEK MAMASI BEBEĞİM İÇİN DAHA MI İYİ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER