Fermente Gıdalar Mikrobiyom Çeşitliliğini Artırabilir mi?

Fermente Gıdalar Mikrobiyom Çeşitliliğini Artırabilir mi?

Araştırmacılar, bağırsak mikrobiyomunun (insan vücudunda yaşayan mikro organizmalar) genel sağlıkla bağlantılı olduğunu ve diyetin mikrobiyomu değiştirebileceğini göstermiştir.

Yakın zamanda yapılan bir çalışmada, araştırmacılar iki diyetin bağırsak mikrobiyomu üzerindeki etkilerini karşılaştırdılar.

Fermente bir gıda diyetinin bağırsak mikrobiyomunun çeşitliliğini arttırdığını ve iltihaplanma belirteçlerini azalttığını buldular.

Fermente gıdalar yemek, katılımcıların bağırsak mikrobiyomlarının çeşitliliğini arttırdı ve inflamasyon belirteçlerini azalttı.

Buna karşılık, yüksek lifli bir diyet tüketen katılımcılar, bağırsak mikrobiyom çeşitliliğinde bir artış görmediler.

Bağırsak mikrobiyomu

İnsan mikrobiyomu, insan vücudunda ve üzerinde bulunan çeşitli bakteri ve diğer mikroorganizmaları tanımlar. 

Son 10 yılda, bilim adamlarının bağırsak mikrobiyomu ve insan sağlığı ile bağlantıları üzerine yaptıkları araştırmaların miktarında önemli bir artış oldu.

Araştırmacılar, bağırsak mikrobiyomunun sağlıkta önemli bir rol oynadığını göstermiştir. Mikrobiyomun yapısı, mide-bağırsak bozuklukları, metabolik hastalıklar ve bazı kanser türleri gibi bulaşıcı olmayan birçok kronik hastalığın gelişimini etkileyebilir.

Bir kişinin bağırsak mikrobiyomu genellikle yaşamları boyunca oldukça stabil kalır. Bununla birlikte, çevresel faktörler, ilaçlar ve diyet kalıpları dahil olmak üzere belirli faktörler onu önemli ölçüde etkileyebilir.

Bağırsak mikrobiyomu ve sağlık arasındaki bağlantılar göz önüne alındığında, bilim adamları bir kişinin bağırsak mikrobiyomunu tam olarak nasıl değiştirecekleriyle ilgileniyorlar.

Araştırmacılar, Batı diyetlerinin insanların bağırsak mikrobiyomlarının çeşitliliğini azaltma eğiliminde olduğunu ve bunun da insan sağlığı üzerinde olumsuz etkilere yol açtığını öne sürdüğü için bu acil bir konudur.

Bu değişikliklerin birçok bulaşıcı olmayan kronik hastalığın altında yatan bir faktör olan kronik inflamasyonu desteklediğini öne sürüyorlar.

Lif ve fermantasyon

Araştırmacılar iki beslenme türünü incelediler: fermente gıdalar diyeti ve yüksek lifli diyet.

Çalışma, %73'ü kadın olan 36 katılımcıyı içeriyordu. Hepsi genel olarak sağlıklıydı.

Araştırmacılar, katılımcılardan 3 hafta boyunca kan ve dışkı örnekleri aldı.

Daha sonra katılımcıları rastgele iki diyetten birine atadılar. İlk diyet yoğurt gibi fermente gıdalarda yüksekken, ikincisi lif açısından yüksekti.

Katılımcılar, gruplarına bağlı olarak 4 hafta boyunca fermente gıda veya lif alımlarını yavaş yavaş artırdılar. Bundan sonra, 6 hafta daha tam yüksek lifli veya yüksek fermente gıda diyetini izlediler.

Fermente gıda grubu, günlük alımlarını ortalama 0,4 porsiyondan 6 porsiyona çıkardı. Yüksek lif grubu, alımlarını her gün 21.5 gramdan (g) 45.1 grama çıkardı.

Son olarak, katılımcıların istedikleri takdirde diyete devam edebilecekleri 4 haftası vardı. Araştırmanın her aşamasında, araştırmacılar kan ve dışkı örnekleri toplamaya devam ettiler.

Dışkı örnekleri, katılımcıların bağırsak mikrobiyomunda herhangi bir değişikliği tespit etmelerini sağlarken, kan örnekleri, iltihaplanma ve genel sağlığın temel biyolojik belirteçlerinde herhangi bir dalgalanma olduğunu ortaya çıkardı.

Fermente gıda çeşitliliği artırdı

Verileri analiz ettikten sonra araştırmacılar, fermente gıda diyetinde olan katılımcıların bağırsak mikrobiyomlarının çeşitliliğinin önemli ölçüde arttığını buldular.

Araştırmacılar ayrıca fermente gıda diyetinde olan insanlar için 19 inflamatuar proteinin azaldığını ve dört tip bağışıklık hücresinin daha az aktivasyona sahip olduğunu buldular.

Buna karşılık, lifli diyetteki katılımcılar, bağırsak mikrobiyomlarının çeşitliliğinde hiçbir değişiklik görmedi ve 19 inflamatuar proteinde azalma olmadı.

Sonuç olarak, daha uzun bir süre boyunca yüksek lifli bir diyetin etkilerini izleyen veya hem lifli hem de fermente gıdalarda yüksek bir diyete bakan daha fazla araştırma, doktorların bir kişinin bağırsak mikrobiyomunu nasıl olumlu bir şekilde değiştirebileceği hakkında daha fazla bilgi sağlayabilir.

Türkiye Sağlık Vakfı

Fonksiyonel Gıdalar Nelerdir? Sağlıklı Beslenmede Yeri

DNA Diyeti Nedir? Kişiye Özel Beslenme Programı

Sağlıklı Beslenme ve 16 Süper Gıda

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER