Evde Yaşlı Bakımı: Anne ve Babanız İçin Bakım İpuçları

Evde Yaşlı Bakımı: Anne ve Babanız İçin Bakım İpuçları

Sevdiklerinize evinizde veya onların evinde bakabilirsiniz. İster tam zamanlı yapın, ister arada bir yardım edin, yaşlı bir yetişkine bakarken göz önünde bulundurmanız gerekenleri özetledik.

Sevdiklerinizle ne tür bir yardıma ihtiyaçları olduğunu düşündükleri ve bunu nasıl almak istedikleri hakkında konuşun. Bazen önceden plan yapmak zor olabilir çünkü ihtiyaçların nasıl değişeceğini bilemezsiniz. Ancak bakım için bir yol haritası oluşturmak her zaman yararlıdır.

Sevdiğiniz kişinin doktoru ile görüşün. Tüm sağlık sorunlarını ve ne düzeyde bakım gerektirebileceklerini bildiğinizden emin olun.

Şu soruları sorun: Sevdiğiniz kişi zaman zaman yardım alarak evde yalnız kalabiliyor mu? Yoksa sizinle mi yoksa bir tesise mi taşınmaları daha iyi olur? Ne tür bir yardıma ihtiyaçları olduğunu gösteren bir bakım planı yapın.

Evde Yaşlı Bakımı

Sevdiğiniz kişinin ihtiyaçlarına bağlı olarak farklı türde destek sağlamanız gerekebilir:

Kişisel bakım: Banyo yapma, giyinme, tırnak bakımı ve diğer kişisel bakım konularında yardıma ihtiyaçları olabilir. Bu, banyoya gitmelerine yardımcı olmayı ve sonrasında kendilerini temizlemeyi içerebilir. Yaşlanan ebeveynler için, çocuklarına bakmaya alıştıkları için bu bir rol değişimidir. İkinizden biri banyo yapmaktan veya tuvalet bakımından rahatsız oluyorsa, evde sağlık yardımcısına ihtiyaç duyabilirsiniz.

Ev yardımı: Temizlik, çamaşır yıkama ve bahçe işlerinde yardıma ihtiyaçları olabilir. Yiyecekler de bakım vermenin önemli bir parçası olabilir. Sevdiğiniz kişinin market alışverişi yapmak ve sağlıklı yemekler hazırlamak için yardıma ihtiyacı olabilir. Onlar için yemek pişirebilir veya bazı yemekleri götürebilirsiniz. Sevdiklerinizi yemeğe götürmek veya evinize getirmek, ona sosyal olma ve diğer insanlarla ziyaret etme şansı verir.

Duygusal destek: Sevdiğiniz kişi, onunla zaman geçirmenize, sadece konuşmanıza ve duygusal destek vermenize ihtiyaç duyabilir. Onlara eşlik etmek için düzenli ziyaretler için size güvenebilirler, böylece yalnız kalmazlar. Bazen yaşlı insanlar bir şeyleri kolayca unutabilir veya huysuzlaşabilir. Birlikte olduğunuzda onlara karşı sakin ve sabırlı olun.

Sağlık hizmetleri: İlaçlarını aldıklarından emin olmak veya doktor randevularına birlikte gitmek gibi tıbbi gereksinimlerine yardımcı olmanız gerekebilir. Bunu kolaylaştırmak için, bir hafta boyunca her günün haplarının hazır olduğu hap kutuları hazırlayabilirsiniz. Soru sormak ve not almak için doktor ziyaretlerine gitmek yardımcı olur.

Yaşlı Yetişkinlerin Sağlık Sorunları

Sevdiğiniz kişinin bazı sağlık sorunları yaşama ihtimali var. Yaşlı insanların genellikle kalp hastalığı, Alzheimer ve depresyon gibi sorunları vardır.

Herhangi bir sağlık sorununu öğrenmeniz önemlidir, bu nedenle nelere dikkat etmeniz gerektiğini bilirsiniz. İşler kötüye giderse belirtileri tespit edebileceksiniz. Ayrıca, sağlıkları hakkında güncellemeler vermek için doktor ziyaretlerinde daha hazırlıklı olacaksınız.

Evi Güvenli Hale Getirin

Sevdiğiniz kişi ister kendi evinde isterse sizin evinizde kalıyor olsun, güvenliği bir öncelik haline getirin. Düşme risklerini azaltmak için adımlar atın ve aşağıdakiler gibi diğer temel güvenlik önlemlerini alın:

  • Halı ve kilimleri takılmayacak halde kullanın.
  • Parke ve karo zeminlere kaymaz şeritler yerleştirin.
  • Duşlara, küvetlere ve tuvaletin yanına güvenlik korkulukları ekleyin.
  • Su sıcaklığını 48 C altına düşürün.
  • Ev içinde geniş yollar oluşturmak için mobilyaları hareket ettirin ve dağınıklığı temizleyin.
  • Evin her yerine gece lambaları yerleştirin.
  • Merdivenleri kaymaz şeritler veya halı ile örtün ve üst ve alt kısımlara gece lambaları yerleştirin.

Kendi bakımınızı ihmal etmeyin

Bir başkasına değer verirken, genellikle kendi ihtiyaçlarınıza odaklanmak zordur. Bunu yaptığınızda kendinizi suçlu bile hissedebilirsiniz. Ancak kendinize bakmak, daha fazla odaklanmanıza ve sevdiklerinize daha çok yardımcı olmanızı sağlayacaktır. 

  • Uyumak için zaman ayırın. Günlük bir rutin, vücudunuza ve zihninize uyku zamanının geldiğini hatırlatmaya yardımcı olabilir.
  • Bir farkındalık pratiği deneyin. Yoga veya tai chi rahatlamanıza yardımcı olur.
  • Yemek yemeyi unutmayın. Öğün atlamak sizi sinirli ve yorgun yapabilir. Bol miktarda sağlıklı yiyecek alın.

Türkiye Sağlık Vakfı

Huzurevi - Yaşlı Bakımevi İhtiyacını Gösteren 12 İşaret

Depresyon - Majör Depresif Bozukluk Nedir? Depresyon Konusunda Bilinmesi Gerekenler

Müzik Terapisi: Anksiyete, Depresyon ve Çocuk Gelişiminde Yararları

Anksiyete (Kaygı) Bozukluğu Nedir?

Erken Beyin İltihabı Teşhisi Alzheimer’ı Yavaşlatabilir

Demans - Bunama Hastalığı Nedir? Demans Belirtileri ve Evreleri

Demansın Bir Türü: Alzheimer Hastalığı Nedir? Belirtileri ve Tedavisi

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER