D Vitamini Eksikliğinin Şaşırtıcı 5 İşareti

D Vitamini Eksikliğinin Şaşırtıcı 5 İşareti

Kış aylarında çoğumuz yeterince D vitamini alamıyoruz, çünkü bu önemli vitaminin en iyi kaynaklarından biri güneş ışığı

Dr. L. Gittleman, açık tenli kişilerin D vitamini düzeylerini artırmaya yardımcı olmak için günde 10 ila 15 dakika korunmasız güneşe maruz kalmalarını tavsiye ediyor. “Kolayca bronzlaşan insanlar 30 dakikaya kadar gidebilir ve koyu tenli insanlar iki saate dayanabilir” diyor. "İnsanlara her zaman güneşi dikkatli bir şekilde kucaklamalarını söylüyorum."

ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü'ne (NIH) göre D vitamini, yağlı balıklar, zenginleştirilmiş kahvaltılık gevrekler ve UV ışığına maruz kalan mantarlar gibi belirli gıdalarda bulunur.

NIH'e göre, sağlıklı ve hamile olmayan yetişkinlerin, güçlendirilmiş gıdalar, güneşe maruz kalma veya gerekirse takviye yoluyla günde 600 IU D vitaminine eşdeğer en az 15 mikrograma (mcg) ihtiyacı vardır. Dozaj önerileri, yaş ve yaşam evresi gibi faktörlere bağlı olarak değişebilir.

Diyetisyen-beslenme uzmanı olan Shannon Henry, “Güneş ışığından yeterli D vitamini almıyorsanız, günlük alımınız 1000 IU veya günde 25 mcg'ye yakın olmalıdır” diyor. 

D Vitamini Eksikliği ve Sağlığımız

D vitamini ve sağlığın rolü hakkında daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Bilim adamlarının emin oldukları şey, D vitamini eksikliği şiddetli olduğunda kemik hastalıkları riskinin ortaya çıkmasıdır. 

Aşağıda, düşük D vitamini ile belirli hastalıklar arasındaki ilişki örnekleri verilmiştir:

Depresyon

31.000'den fazla kişi üzerinde yapılan araştırmalara göre, düşük D vitamini seviyeleri depresyon ile ilişkilendirilmiştir.

Bunun nedeni, Mayıs 2020'de Journal of Affective Disorders'da yayınlanan bir araştırmaya göre, D vitamini ve reseptörlerinin beynin ruh hali ve davranışla ilgili bölgelerinde bulunması olabilir. Araştırmacılar, hafif ila orta şiddette depresyonu olanlar için D vitamini takviyesinin yardımcı olabileceğini yazdı, ancak depresyon için D vitamini takviyesi reçeteleri standart hale gelmeden önce daha fazla çalışmaya ihtiyaç var.

Bunama

Kasım 2019'da BMC Neurology'de yayınlanan bir  meta-analiz,  D vitamini eksikliği ile en yaygın durum türü olan Alzheimer hastalığı da dahil olmak üzere demans hastaları  arasında bir bağlantı buldu. Eksiklik ne kadar şiddetli olursa, ilişki o kadar güçlü olur.

Prostat kanseri 

Bir başka çalışma, anormal prostat spesifik antijen veya dijital rektal muayene için sevk edildikten sonra  ilk prostat biyopsisi yapılan erkeklerde düşük kan D vitamini seviyeleri ile agresif prostat kanseri arasında bir bağlantı buldu.

Erektil disfonksiyon

Mayıs 2020 yayınlanan bir araştırmada ereksiyon fonksiyon bozukluğu ile D vitamini düzeyleri arasında ilişki bulundu.

Şizofreni 

Şizofreni olan kişilerde D vitamini eksikliği olması muhtemeldir. Bu durum D vitamininin vücudun inflamatuar ve bağışıklık tepkileri üzerinde oynadığı rol nedeniyle olabilir.

D vitamini eksikliğinin belirtileri

FD vitamini eksikliğiniz olup olmadığını nasıl anlarsınız? En iyi yol, doktorunuzun yapabileceği basit bir kan testidir. İdeal olarak, D vitamini seviyeleriniz mililitrede (ng/mL) yaklaşık 20 nanogram olacaktır.

Bununla birlikte, bazı semptomlar D vitamini seviyenizin çok düşük olduğunu gösterebilir. İşte dikkat etmeniz gereken beş işaret:

1. Yorgunluk

Dr. Gittleman, yorgunluk ve halsiz hissetmenin muhtemelen D vitamini eksikliğinin en yaygın belirtisi olduğunu söylüyor. Bir  önceki çalışmada D vitamini gündüz uyku hali ve düşük düzeyleri arasında anlamlı bir korelasyon olduğunu öne sürmüştü.

D vitamini takviyeleri bu eğilimi tersine çevirmeye yardımcı olabilir:  Yorgunluk ve D vitamini eksikliği olan kişilerle ilgili geçmişte yapılan bir çalışma, D vitamini tedavisinin, plasebo grubuna kıyasla katılımcıların öznel yorgunluk derecelendirme ölçeğini iyileştirdiğini buldu.

2. Kırık Kemikler ve Stres Kırıkları

Gittleman, "Hızlı iyileşmeyen kemik kırıkları, D vitamini eksikliğinin başka bir işaretidir" diyor.

Bunun nedeni, D vitamininin kritik rollerinden birinin, vücudun kemik sağlığını destekleyen kalsiyumu emmesine yardımcı olmaktır. 

Ağustos 2020'de Medicine'de yayınlanan bir çalışmada D vitamini (özellikle D3 vitamini) ve kalsiyumun çalışma katılımcılarında hem düşme hem de kırık insidansını azalttığını buldu.

ABD Ulusal Yaşlanma Enstitüsüne göre, insanlar 30 yaş civarında kemik kütlesi oluşturmayı bırakma eğilimindedir, bu nedenle yaşlandıkça kemikleri iyi durumda tutmak için yeterli D vitamini alımı önemlidir.

3. Zayıf Bağışıklık

D vitamininin bir diğer önemli işlevi de bağışıklık sisteminin yeterli ve uygun şekilde çalışmasını sağlamaktır.

Bazı çalışmalar, düşük D vitamini düzeylerini artan enfeksiyon riski ile ilişkilendirmiştir. 

Bu bağlantı nedeniyle, sağlıklı D vitamini seviyelerini korumak da COVID-19'a karşı koruyucu bir rol oynayabilir. 

4. Kas Ağrısı

Bazı durumlarda, D vitamini eksikliği kas ağrısına neden olabilir. D vitamini testi, bu vitamin eksikliğinin bu semptomların kökeninde olup olmadığını belirleyebilir.

Doktorunuz, kas ağrılarını azaltmaya yardımcı olabileceğini belirttiği bir D vitamini takviyesi önerebilir. Amerikan Ortopedik Cerrahi Akademisi Dergisi'nde Temmuz 2018'de yayınlanan bir incelemede, D vitamini takviyesinin, kas gücünü artırabileceği bulundu.

5. Saç Dökülmesi

Mart 2019'da Dermatology and Therapy'de yayınlanan bir çalışmada, saç dökülmesi ile düşük D vitamini düzeyleri ve kadın tipi saç dökülmesi arasındaki korelasyonu vurguladı. Ancak D vitamini takviyesinin saç dökülmesini önleyip önleyemeyeceğini belirlemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu öne sürdü.

Türkiye Sağlık Vakfı

Gıda Takviyeleri ve Vitaminler: Koenzim Q10

Vitamin Eksikliği Nedir?

B12 Vitamin Eksikliğinin 9 Belirtisi

E Vitamini

Saç Dökülmesini Önlemek İçin En İyi 5 Vitamin

Çocuk Gelişiminde D Vitamini

C Vitamini Takviyelerinin 5 Faydası

B12 Vitamininin Yararları ve B12 Eksikliği

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER