Çay Çeşitleri ve Sağlığa Faydaları

Çay Çeşitleri ve Sağlığa Faydaları

Yeşil çaydan ebegümecine, beyaz çaydan papatyaya kadar, çaylar flavonoidler ve diğer sağlıklı besin ögeleriyle doludur.

Doğu'da binlerce yıldır sağlığın, mutluluğun ve bilgeliğin anahtarı olarak görülen çay, farklı çay türlerinin sağlığa birçok faydasını keşfeden Batı'daki araştırmacıların dikkatini çekmiştir.

Araştırmalar, bazı çayların kanser, kalp hastalığı ve şeker hastalığına yardımcı olabileceğini bulmuştur. Çay ayrıca antimikrobiyal özellikler de taşımaktadır.

Amerikan Diyetisyenler Derneği sözcüsü Katherine Tallmadge, “Çay için bir dezavantaj yok gibi görünüyor” diyor. “Bence kahve içmek için harika bir alternatif. İlk olarak, çay daha az kafein içerir. Çaydaki bileşiklerin - flavonoidlerinin - kalbe iyi geldiği ve kanseri azaltabileceği oldukça iyi bilinmektedir.”

En fazla faydayı sağlamak için çayın ne kadar demlenmesi gerektiği ve ne kadar içmeniz gerektiği hakkında birçok soru olmasına rağmen, beslenme uzmanları ek kalori ve tatlandırıcılardan kaçınmak için demlenmiş çayların tercih edilmelsi gerektiğini söylüyor.

Çayın Sağlığa Faydaları: Yeşil, Siyah ve Beyaz Çay

Çay, Çin ve Hindistan'a özgü bir çalı olan Camellia sinensis bitkisinden elde edilir ve flavonoidler adı verilen benzersiz antioksidanlar içerir. ECGC olarak bilinen bunların en güçlüsü, kansere, kalp hastalığına ve tıkanmış arterlere katkıda bulunabilecek serbest radikallere karşı yardımcı olabilir.

Çaylar ayrıca beyni etkileyen ve zihinsel uyanıklığı artıran kafein ve teanin içerir.

Çay yaprakları ne kadar çok işlenirse, genellikle o kadar az polifenol içeriği olur. Polifenoller flavonoidleri içerir. Oolong ve siyah çaylar fermente edilir, bu nedenle yeşil çaydan daha düşük polifenol konsantrasyonlarına sahiptirler; ancak antioksidan güçleri yüksektir.

Yeşil çay : Buğulanmış çay yapraklarından yapılır, yüksek bir EGCG konsantrasyonuna sahiptir ve geniş çapta çalışılmıştır. Yeşil çayın antioksidanları mesane, meme, akciğer, mide, pankreas ve kolorektal kanserlerin büyümesini engelleyebilir; atardamarların tıkanmasını önler, yağları yakar, beyindeki oksidatif strese karşı koyar, Alzheimer ve Parkinson hastalıkları gibi nörolojik bozuklukların riskini azaltır, felç riskini azaltır ve kolesterol seviyelerini iyileştirir.

Siyah çay : Fermente çay yapraklarından yapılan siyah çay, en yüksek kafein içeriğine sahiptir ve bazı hazır çaylarla birlikte chai gibi aromalı çayların temelini oluşturur. Araştırmalar, siyah çayın akciğerleri sigara dumanına maruz kalmanın neden olduğu hasarlardan koruyabildiğini göstermiştir. Ayrıca felç riskini azaltabilir.

Beyaz çay : Kürlenmemiş ve fermente edilmemiştir. Bir çalışma, beyaz çayın daha fazla işlenmiş çaylara kıyasla en güçlü antikanser özelliklerine sahip olduğunu gösterdi.

Çayın Sağlığa Faydaları: Bitki Çayları

Sıcak suya batırılmış bitkilerden, meyvelerden, tohumlardan veya köklerden yapılan bitki çayları, yeşil, beyaz, siyah ve oolong çaylarından daha düşük konsantrasyonlarda antioksidanlara sahiptir. Kimyasal bileşimleri, kullanılan bitkiye bağlı olarak büyük ölçüde değişir.

Çeşitleri arasında zencefil, ginkgo biloba, ginseng, ebegümeci, yasemin, kuşburnu, nane, rooibos (kırmızı çay), papatya ve ekinezya bulunur.

Bitkisel çayların sağlığa faydaları hakkında sınırlı araştırma yapılmıştır, ancak bunların kilo vermeye, soğuk algınlığını önlemeye ve dinlendirici bir uykuya yardımcı olduğu iddiaları ilgi görmektedir.

Papatya çayı: Antioksidanları, görme kaybı, sinir ve böbrek hasarı gibi diyabet komplikasyonlarını önlemeye yardımcı olabilir ve kanser hücrelerinin büyümesini engelleyebilir.

Ekinezya: Genellikle soğuk algınlığıyla savaşmanın bir yolu olarak lanse edilen ekinezya üzerine yapılan araştırmalar devam etmektedir.

Ebegümeci: Bir çalışma, günde üç fincan ebegümeci çayı içmenin, kan basıncını düşürdüğünü buldu.

Rooibos (kırmızı çay): Fermente edilmiş bir Güney Afrika bitkisidir. Kanserle mücadele özelliklerine sahip flavonoidlere sahip olmasına rağmen, tıbbi çalışmalar sınırlı kalmıştır.

Hazır çay az miktarda çay ve bol miktarda şeker veya yapay tatlandırıcı içerebilir. Sağlığınız için, etiketteki içeriğe bakın.

Çoğu çay zararsızdır ancak FDA, sinameki, aloe, cehri ve diğer bitki türevli müshilleri içeren diyet çayları hakkında uyarılar yayınlamıştır.

Ajans ayrıca tüketicileri, ağrıyı azalttığını ve kanserle savaştığını iddia eden bitki içeren takviyelere karşı dikkatli olmaları konusunda uyarıyor. 

Türkiye Sağlık Vakfı

Kahve ve Yeşil Çay Tip 2 Diyabete Karşı Yardımcı Olabilir

Kafein Efsaneleri ve Gerçekler

Vitamin Eksikliği Nedir?

Gıda Takviyeleri ve Vitaminler: Koenzim Q10

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER