C Vitamini Takviyelerinin 5 Faydası

C Vitamini Takviyelerinin 5 Faydası

Soğuk algınlığı hissettiğinizde, burnunuzu çekmeyi ve öksürmeyi engellemek için hiç C vitamini takviyesi aldınız mı?

ABD Ulusal Sağlık Enstitüleri'ne (NIH) göre, C vitamini takviyesi almak oldukça yaygındır, yetişkinlerin yaklaşık yüzde 35'i C vitamini içeren multivitaminler ve yüzde 12'si ayrı bir C vitamini takviyesi almaktadır.

Dr. Tamar Samuels, "C vitamini temel bir besindir, bu da ihtiyaçlarımızı karşılamamız için onu gıdalardan veya takviyelerden almamız gerektiği anlamına gelir" diyor.

NIH'ye göre çoğu C vitamini takviyesi, biyoyararlanım açısından gıdalarda doğal olarak bulunan C vitamini ile karşılaştırılabilir olan askorbik asit formunda C vitamini içerir. Samuels, "C vitamini ve askorbik asit aynı şey ve terimler eşanlamlı olarak kullanılabilir" diyor.

NIH, yetişkin kadınlar için günde 75 miligram (mg) ve erkekler için günde 90 mg C vitamini almasını önermektedir; sigara içenler günde ek 35 mg almalı ve hamile ve emziren kadınlar sırasıyla 85 ve 120 mg almalıdır.

Mayo Clinic'e göre, çoğu insan yalnızca diyet yoluyla yeterince C vitamini alıyor - diğer meyve ve sebzelerin yanı sıra turunçgillerde, biberlerde, domateslerde ve meyvelerde kolayca bulunur. Örneğin bir orta boy portakalda 70 mg C vitamini vardır.

Samuels, "Genel olarak, her hangi bir hastalığı olmayan sağlıklı bireyler, C vitamini açısından zengin gıdalarda çeşitli diyetler tüketerek C vitamini ihtiyaçlarını karşılayabilirler" diyor.

Beslenme uzmanı Dr. Michelle Zive'e göre “Takviyeler diyetteki boşlukları doldurmaya yardımcı olabilir, ancak yiyecekler her zaman vitaminleri almanın daha iyi bir yoludur” diyor.

Ancak daha yüksek bir C vitamini dozu için takviyeleri düşünebilirsiniz. Samuels, "Çoğu C vitamini takviyesi, kapsül başına 100 ila 500 mg ile başlar ve bu, C vitamini açısından zengin yiyeceklerde bulunan C vitamini içeriğinden kesinlikle daha yüksektir" diyor. (NIH'ye göre, gıdalardan ve takviyelerden birleşik alımınız günde 2.000 mg'ı aşarsa çok fazla C vitamini tüketme riskiyle karşı karşıya olabileceğinizi unutmayın.)

Peki daha yüksek C vitamini seviyelerinin potansiyel faydaları nelerdir? Burada, araştırmalarla desteklenen C vitamini takviyelerinin beş faydasını keşfedin.

Ve unutmayın, aldığınız veya almayı planladığınız tüm takviyeleri doktorunuza bildirmeniz her zaman iyi bir fikirdir, çünkü bunlar belirli gruplar için istenmeyen sağlık riskleri oluşturabilir veya aldığınız diğer ilaçlarla etkileşime girebilir. Özellikle C vitamini takviyeleri, statin ve belirli kanser ilaçları kullanan kişiler için zararlı olabilir.

1. C Vitamini Takviyeleri, Hastalığın Süresini ve Şiddetini Azaltmaya Yardımcı Olabilir

The Cochrane Database of Systematic Reviews'da yayınlanan  bir incelemeye göre, C vitamininin sizi soğuk algınlığından koruyabilmesi pek olası değildir, ancak takviye edilmesi hastalığınızın uzunluğunu ve şiddetini azaltmaya yardımcı olabilir . Araştırmacıların incelediği ve günde 0.2 gramdan (g) fazla C vitamini takviyesi içeren çalışmalardan bazıları, C vitamininin soğuk algınlığı süresini kısalttığını buldu. 

C vitamini takviyeleri de daha ciddi hastalıklardan kurtulmanıza yardımcı olabilir. Nisan 2019'da Nutrients'ta yayınlanan bir meta-analize  göre, C vitamini takviyeleri, yoğun bakımda kalma süresini yaklaşık yüzde 8, hastalar için mekanik ventilasyon süresini yüzde 18,2 kısalttı. Çalışmalar için 1 ila 3 g C vitamini dozları kullanıldı.

2. C Vitamini Eklemek İskorbüt'ü Tedavi Eder

C vitamini eksikliğinden kaynaklanan bir hastalık olan iskorbüt hastalığının genellikle C vitamini takviyesi ile tedavi edilmesi şaşırtıcı olmayabilir. Araştırmaya göre , öneri, tedavinin ilk iki veya üç günü için 1 ila 2 g C vitamini, sonraki hafta için günde 500 mg, ardından üç aya kadar günde 100 mg almaktır.

Dr. Zive, "İskorbüt hastalığı tedavisi gören insanların çoğu 48 saat içinde semptomlarda iyileşme yaşıyor ve 14 gün içinde tamamen iyileşiyor" diyor.

3. C Vitamini Takviyeleri Kalbi Korur

C vitamini kalbe birkaç şekilde yardımcı olur. Birincisi, kan basıncı yönetimine yardımcı olabilir. 

Journal of the American Heart Association'da yayınlanan araştırmalar, yüksek C vitamini alımının , en önemlisi günde 200 ila 550 mg C vitamini alan kişiler arasında daha düşük bir inme riski ile ilişkili olduğunu buldu.

Uluslararası Moleküler Bilimler Dergisi'nde Ağustos 2016'da yayınlanan bir incelemeye göre , C vitamini eksikliği (muhtemelen C vitamini kan damarı işlevini ve lipid profillerini iyileştirebileceğinden) kardiyovasküler hastalıktan ölüm riskini artırıyor. 

4. Gut Riskini Azaltabilir

Hastalık ve Kontrol Önleme Merkezine göre ağrılı bir inflamatuar artrit formu olan gut, vücutta çok fazla ürik asit bulunmasından kaynaklanır. Sınırlı alkol alımıyla sağlıklı bir diyet, gut riskini azaltabilir ve C vitamini takviyeleri de yardımcı olabilir.

Samuels, “Bazı araştırmalar, C vitamininin gut hastalarında ürik asit düzeylerini orta derecede azaltabileceğini bulmuştur” diyor. 

5. C Vitamini Kanser Tedavilerini Daha Etkili Hale Getirebilir

Bu noktada C vitamininin kanseri önleyebileceğini veya iyileştirebileceğini söylemek yanlış olur, ancak kanser tedavisine faydalı bir katkı sağlayabilir. Örneğin, Avrupa Kanser Dergisi'nde yayınlanan bir  meta-analiz , C vitamini takviyeli meme kanseri olan kişilerin ölüm riskinin azaldığını buldu.

Dr. Zive, C vitamininin standart tedavileri de destekleyebileceğini söylüyor.

Mart 2017'de Cancer Cell'de yayınlanan bir araştırmaya göre  kanser tedavisi sırasında iki ay boyunca yüksek dozda C vitamini almak kanser hücrelerini zayıflattı, radyasyon ve kemoterapiyi daha etkili hale getirdi.

Bununla birlikte, Samuels, bu araştırmaların çoğunun C vitamini ağızdan değil intravenöz olarak almayı içerdiğini belirtiyor. Kanser tedavisi gören herkes, kanser tedavileri ile potansiyel etkileşim riskleri nedeniyle C vitamini veya başka herhangi bir takviye almadan önce sağlık uzmanlarına danışmalıdır.

Türkiye Sağlık Vakfı

E Vitamini

Çocuk Gelişiminde D Vitamini

Saç Dökülmesini Önlemek İçin En İyi 5 Vitamin

B12 Vitamin Eksikliğinin 9 Belirtisi

Vitamin Eksikliği Nedir?

Gıda Takviyeleri ve Vitaminler: Koenzim Q10

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER