B12 Vitamininin Yararları ve B12 Eksikliği

B12 Vitamininin Yararları ve B12 Eksikliği

B12 Vitamini Nedir?

Kobalamin olarak da adlandırılan B12 vitamini, karbonhidratları glikoza dönüştürerek vücudun enerji üretmesine yardımcı olur. B vitaminleri suda çözünür, yani vücut bunları depolamaz. Yani yiyeceklerden emilerek düzenli olarak yenilenmeleri gerekir.

B12 vitamini ayrıca sinir sisteminin etkili bir şekilde çalışmasına yardımcı olur. B9 vitamini (folat) ile birlikte çalışarak demirin daha iyi çalışmasına yardımcı olur ve vücudun sağlıklı kırmızı kan hücreleri yapmasına yardımcı olur. Folat ve B12 vitamini birlikte, ruh hali ve bağışıklık fonksiyonuna yardımcı olan bir bileşik olan S-adenosilmetiyonin (SAMe) üretmek için çalışır. 

Midede bulunan hidroklorik asit, B12 vitaminini gıdalardaki proteinden ayırır. B12 vitamini daha sonra vücut tarafından emilir ve mide tarafından yapılan iç faktör adı verilen bir protein ile birleştirilir.

B12 vitaminin sağlık yararları

B12 vitamininin birçok sağlık yararı vardır. Hafıza, ruh hali, sinir sistemi, demir seviyeleri, kalp sağlığı, saç, tırnak, cilt ve çok daha fazlasına yardımcı olduğu bilinmektedir.

Kan Sağlığı

B12 vitamini, vücudun sağlıklı kırmızı kan hücreleri üretmesine yardımcı olan önemli bir faktördür. Vücudun B12 vitamini eksikliği veya düşük seviyelerde olması, kırmızı kan hücrelerinin yanlış şekilde gelişmesine neden olabilir.

Sonuç olarak, kırmızı kan hücreleri daha büyük ve düzensiz hale gelir. Bu onların kemik iliğinden kan dolaşımına geçmelerini engeller. 

Anemi zamanla zayıflığa, yorgunluğa ve diğer rahatsızlıklara neden olabilir çünkü vücudunuzda organlarınıza oksijen verecek kadar kırmızı kan hücresi bulunmaz.

Beyin Sağlığı

Araştırmalar, B12 vitamininin beyin ve sinir sistemi işlevi, hafıza, ruh hali ve depresyona yardımcı olabileceğini gösteriyor. Araştırmalar, genel popülasyondaki hastaların ve insanların hem düşük folat hem de düşük B12 vitaminine sahip olduğu sonucuna varmıştır. Diğer çalışmalar, B12 vitamini eksikliğinin zayıf hafızaya yol açtığını göstermiştir.

Cilt Sağlığı

B12 vitamininin cilde, saça ve tırnaklara yardımcı olduğu bilinmektedir. Vitamin eksikliği, renksiz lekelere, cilt hiperpigmentasyonuna, vitiligo'ya, saç büyümesinin azalmasına ve daha fazlasına yol açar. 

Kalp sağlığı

Araştırmalar, B12 vitamininin kandaki homosistein seviyelerini düşürdüğünü gösteriyor. Bu amino asit, kalp hastalığındaki artışla bağlantılıdır. Araştırmacılar, mütevazı bir şekilde yükselmiş homosistein seviyelerine sahip kişilerin daha yüksek kalp krizi ve felç oranlarına sahip olduğunu bulmuşlardır. Düşük B12 Vitamini İnmenin Gizli Bir Nedeni mi?

B12 vitamini takviyeleri ve yiyecekler yoluyla alabilirsiniz. Doğal vitamin B 12 sahip bazı gıda şunlardır:

  • Kuzu eti
  • Sığır eti
  • Tavuk göğsü
  • İstiridye
  • Somon
  • Sardalya
  • Alabalık
  • Süt
  • Yumurtalar
  • Yoğurt

Önerilen Dozlar

B12 vitamini için önerilen diyet ödeneği günde 2.4 mikrogramdır. Normal bir aralık, mililitre başına 200 ila 900 pikogram (pg / ml) arasında değişir.

B12 vitamini değeri 200 pg / ml'nin altındaysa, bu bir B12 vitamini eksikliği olarak kabul edilir. Bir tıp uzmanı, B12 vitamini seviyelerini ölçmek için bir kan testi uygulayabilir.

B12 eksikliği

B12 vitamini eksikliği yorgunluk, güçsüzlük, uyuşukluk ve el ve ayak parmaklarında karıncalanmaya neden olabilir.

B12 vitamini eksikliği olasılığı yüksek olan kişiler, midelerinde vitamini besin yoluyla doğal olarak emmeye yetecek kadar hidroklorik asit üretmeyen yaşlı kişilerdir.

Crohn hastalığı ve çölyak hastalığı gibi sindirim bozuklukları olan kişiler ile kilo verme ameliyatı veya gastrointestinal ameliyat geçirmiş kişiler, emilimin azalması nedeniyle B12 eksikliği olabilir.

Diğer bireyler, çok fazla hayvansal ürün tüketmeyen kişileri içerir. Vejetaryenler ve veganlar, doktorlarından B12 vitamini seviyelerini kontrol etmelerini istemelidir. Aşırı alkol tüketimi de insanları B12 eksikliği riskiyle karşı karşıya bırakır.

B12 vitamini seviyeleri düşük olduğunda, vücut yeterince sağlıklı kırmızı kan hücresi üretemez ve bu da anemiye yol açar. Kırmızı kan hücreleri, vücudun bazı bölgelerine oksijen taşır. Yeterli hücre doku ve organlarınıza oksijen sağlamadan vücut düzgün çalışmayacaktır.

B12 vitamini eksikliğinin belirtileri şunları içerir:

  • Düzensiz kalp atışı
  • Kilo kaybı
  • Ruh hali / Sinirlilik
  • Anemi
  • El ve ayaklarınızda uyuşma veya karıncalanma
  • Yorgunluk
  • Nefes darlığı
  • Baş dönmesi
  • Vitiligo
  • Soluk veya sarımsı cilt
  • Kas Güçsüzlüğü
  • Hafıza kaybı
  • Bilinç bulanıklığı, konfüzyon

B12 vitamini, insan beslenmesinde temel bir besindir. Vücuttaki birçok organın gelişimi ve normal çalışması için kritik öneme sahiptir. Günlük önerilen B12 vitamini alımınızı doğal olarak B12 vitamini içeren gıdalardan almaya çalışmalısınız. Yeterli B12 vitamini aldığınızdan emin değilseniz, doktorunuzla kan testi yaptırmak, diyetinize uygun yiyecekleri eklemek ve muhtemelen takviyeleri almak konusunda konuşun.

Türkiye Sağlık Vakfı

B12 Vitamin Eksikliğinin 9 Belirtisi

VİTAMİN EKSİKLİĞİ NEDİR?

GIDA TAKVİYELERİ VE VİTAMİNLER: KOENZİM Q10

KETO DİYETİ BAĞIRSAK MANTARLARINI DÜZENLEYEREK ALZHEİMER RİSKİNİ AZALTABİLİR

AKDENİZ DİYETİ SEDEF HASTALIĞINA İYİ GELİR Mİ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK EĞİTİMLER