22.07.2012
Aslında Beynimiz de Yağsız Ürünleri Tercih Ediyor!

Nottingham Üniversitesinin, uluslararası gıda firması Unilever ile ortaklaşa yaptıkları bir çalışma; yağ içeren gıdaların, beyinde; lezzet ve tat alma ile ilgili bazı bölümlerin aktivitesini yavaşlatabildiğini ortaya çıkardı. 

 

Science Daily'nin haberine göre araştırma sonuçları, gıda endüstrisinin; daha sağlıklı, daha az yağlı ve tat alma deneyimini olumsuz etkilemeyen ürünler geliştirmeleri konusunda fayda sağlayacak sonuçlar içeriyor.   

 

Üç yıllık bir süreyi kapsayan araştırmada; 20 yaşlarındaki bir grup deneğe, 4 farklı meyve emülsiyonu verilerek beyinlerinin yağa karşı reaksiyonu MR ile incelendi. Tadına bakılması istenen 4 numunenin de yoğunluğu, kıvamı ve tadı aynı olmakla birlikte sadece bir tanesi yağ içermiyordu. Diğer üç tanesine ise farklı yağ çeşnileri katılmıştı.  Araştırma sonucunda deneklerin beyinde, lezzet algılamayı sağlayan bölümlerin (somatosensory cortices ve anterior, mid & posterior insula gibi) yağsız ürün denendiğinde belirgin bir şekilde aktif çalıştığı gözlemlendi. Ancak şu da rapor edildi ki; bu aktivasyon tam olarak tat alma algısının arttığı anlamına gelmiyordu.  

 

Nottingham Üniversitesi'nden Dr. Joanne Hort; “Bu araştırma tat algılama işleminde yağın etkisinin belirlenmesi konusunda yapılmış ilk çalışma olarak önemli olmakla birlikte şu soruyu ortaya çıkartıyor: “yağ içeriği neden beynimizde tat ve lezzet alma esnasında cortical tepkiyi durduruyor? Bu noktada bundan sonra belirlenmesi gereken bir diğer konu ise “bu baskılayıcı etkinin açlık, tat alma ve doyma hissi üzerindeki etkileri neler olacak” diyerek araştırmanın devam etmesi gerekliliğini vurguladı.  

 

Unilever'in 2010 yılında başlattığı Sürdürülebilir Yaşam Planı çerçevesinde gerçekleştirilmiş bu çalışma, tüm dünyada on yıl içerisinde insanların diet alışkanlıklarını iyileştirmeyi amaçlayan çalışmalarından biri.  Unilever gıda uzmanı Johanneke Busch ise firmanın Hollanda'da bulunan araştırma geliştirme laboratuarlarının çalışmalarına dayanarak; ”insanların yiyeceklerden aldıkları lezzetle ilgili incelenecek pek çok konu var. Bu sebeple bu tarz araştırmalar insanların beğenerek almak isteyecekleri ve aynı zamanda daha sağlıklı, daha farklı ne tür gıda üretmemiz gerektiği konusunda bize yol gösterecek.” dedi -- ScienceDaily (July 19, 2012)  

 

Günümüzde artık tüm dünyada obezite ve aşırı kiloların sağlık üzerindeki olumsuz etkileri sebebiyle az yağlı, diet ürünlere yönelim artmış durumda. Türkiye Sağlık Vakfı Yönetim  Kurulu Başkanı Murat BALABAN; yağ içeren ürünlerle ilgili “Obezite, yaşam kalitesini düşüren kronik bir hastalıktır. Sağlık Bakanlığı' nın yürüttüğü obezite ile mücadele kampanyası ile vatandaşlarımızda olumlu bir farkındalık algısı oluştu. Gıda üreticilerinin de daha az yağ, katkı maddesi ve koruyucu içeren ürünlerle birey ve toplum sağlığına önem vermelerini bekliyoruz” dedi. Çocukların bebeklik döneminden çıktıkları yaştan itibaren az yağlı ürünlere yöneltilmesinin obezite açısından önemine dikkat çekti.

 

Türkiye Sağlık Vakfı Sağlık Güven Raporu